Sombetzki's 3D Print topic

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Sombetzki's 3D Print topic

Post by sombetzki » Sat Apr 18, 2015 11:54

Zoals gezien in het Pieter Post topic ben ik sinds 2 week de gelukkige eigenaar van een 3D printer.
Op mijn werk hadden we al 8 week ofzo een Ultimaker 2 printer, maar omdat deze voor mij te prijzig was voor thuis (+/- 2300 euro) en ik wel graag een 3D printer wilde hebben ben ik voor een zelfbouw printer gegaan.

Het is een Reprap Prusa i3 Hephestos geworden. Hele mond vol, maar reprap staat voor Replicating Rapidprototyping en is een opensource ontwerp voor 3D printers. Hierbinnen zijn verschillende families, waarvan de Prusa er 1 van is. Ondertussen zijn ze bij iteration 3 (i3). Je kunt zelf de onderdelen printen en onderdelen overal los bestellen of een kit bestellen waar alles in zit.
Ik heb gekozen voor het laatste. Het Spaanse bedrijf bq bied zo'n kit aan met de naam Hephestos.

Dit was wat bij mij bezorgd werd;

Image

Printer kit en 3 doosjes filament (de "inkt"). 1 volle rol wit en 2 doosjes met allerlei kleuren samples en verschillende materialen (hout, brons, glow in the dark etc).

Op een vrijdagavond begonnen met het in elkaar zetten. Het is echt heel veel werk, alles is los, ieder moertje, boutje draadje, alles. Hieronder enkele foto's van het bouwproces;

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Op vrijdagavond van 9 tot 2 bezig geweest en de daaropvolgende dag van 10 tot 3 ongeveer. Waren enkele gebreken helaas aan de kit (waarschijnlijk tijdens transport gebeurd), maar dit viel te verhelpen met wat handig knutselwerk ;) Alles zit verder goed verpakt in doosjes en het bouwproces staat in boekjes. De boekjes hebben nummers die weer overeen komen met de doosjes en de zakjes met boutjes en moertjes, dus het is een beetje technisch lego voor gevorderden. Als je een beetje technisch gevoel hebt is het goed te doen.

Toen was het tijd voor de eerste testprint, de mascotte van 3Dhubs.com, Marvin.

Hier een kort filmpje dat hij de eerste print draait

En het resultaat (2x geprint);
Image

Er zitten hoop lijnen in, maar dat moet er met finetunen uit te krijgen zijn. Voor een eerste print vind ik het absoluut niet slecht.

En dan, wat ga je printen? Ik had bij mijn sample packs woodfill zitten (70% plastic en 30% hout) en op het werk hadden we erg veel moeite om hier normaal mee te printen. Was dus een uitdaging om te doen. En, een figuur zoals Groot uit Guardians of the Galaxy leent zich uiteraard perfect om in hout te printen!

Image

Image

Image

Image

Image

En een kort filmpje van het printen van Groot.

De structuur onder zijn kin is support, zonder deze toren kan hij niet printen. Er moet altijd een ondergrond zijn. Deze structuur wordt heel fijn en dun geprint zodat je dit met gemak er onder weg breekt. Woodfill gaat dus perfect op mijn printer! 8)
Zoals je kan zien wordt dit op 195 graden Celsius geprint. Hele print duurde 1:51 uur omdat woodfill in dikkere lagen (laagdikte van 0,2mm in dit geval) moet, anders mislukt de print.

De vrouw wilde wel een roze konijn, dus die ook ff gemaakt;
Image

Image

Vrij lage resolutie geprint en weer de lijnen zichtbaar helaas...

Daarna nog een x Marvin geprint, maar nu op hogere resolutie (0,06 mm per laag) en de printer daarvoor ook beter afgesteld.
Resultaat is al vele malen beter! (duurde ook ruim een uur voor een poppetje van 2 cm hoog ;))

Image

Voor de grap een setje Gameboy Color knoppen geprint.
Image

Dit is een heel grof model, moet nog finetuning. Het kruisje werkt, de knoppen passen niet helemaal lekker. Er moet ook meer detail in aangebracht worden, dus dit is nog niet klaar. Randen moeten minder scherp, beetje meer vorm erin, pijltjes op de richtingen etc. Voor later zorg!

Printer vervolgens verplaatst naar het gamecenter waar ook mijn vaste pc staat. Het printen van plastic op 200 graden brengt een geurtje met zich mee (niet schadelijk bij PLA materiaal) en de printer an sich maakt ook vrij veel herrie, dus uit het huis.
Ook omdat ik wel prints ga maken die 10 uur kunnen duren en 's nachts gewoon doorlopen.

Volgende project was een houder voor mijn iPhone voor op de fiets. Met mooi weer fiets ik naar mijn werk (24 km van huis) en de telefoon dan gebruiken als fietscomputer werkt ideaal!
Bestaand model gebruikt en deze in Autodesk 3Ds Max aangepast naar maten voor mijn telefoon + hoesje. Vervolgens geprint, opgeschoond en bevestigd aan mijn stuur.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Hij heeft zijn eerste dag prima overleeft! Telefoon zit vast als een huis (buiten het aardbevingsgebied). Schilderstape rondom het stuur gemaakt zodat de houder niet zou verschuiven. App is btw Split Multisport die een hele mooie interface heeft vind ik.
Wel had deze print enkele problemen. Was mijn grootste print tot nu toe en je ziet dat er warping/kromtrekken van de print is ontstaan. Dit komt door te snel afkoelen. De Ultimaker 2 op het werk heeft een verhitte glasplaat waardoor de print trager afkoelt. Aangezien ik die niet heb en de kachel vrij laag stond 's nachts is deze dus te hard gekoelt.
Les geleerd voor de volgende x!
Ook is deze print behoorlijk low res geprint omdat het mij niet om het mooie ging, maar om praktisch gebruik. Dit zie je ook terug in de print, maar is een bewuste keuze.
PS; door een meetfoutje paste de ronding onderaan niet om de telefoon :facepalm:

Dat was het voor nu! Het is een prachtige techniek en er is heel veel mogelijk. Volgende wat ik wil doen is 3D modellen maken van verschillende cabs en hier miniatuurtjes van printen :mrgreen:
Ook ben ik van plan om een hand 3D laserscanner te maken zodat ik objecten kan scannen en kan omzetten naar 3D model.

Ik ben nu +/- 7 jaar werkzaam als 3D modeller en 3D visualizer, wat voor mij alles zeer begrijpelijk maakt, het is nu een extra tool om concepten uit te werken tot iets tastbaars. Als leek kun je ook zeker wel met 3D printen aan de gang, maar om eigen ontwerpen dan te printen zal lastiger worden denk ik. Je moet in je modelling namelijk wel rekening houden met het feit dat je hem wel gaan printen, anders gaat je print mislukken. Geef het 5 jaar en iedereen heeft een printer thuis staan en print erop los verwacht ik :)

Ik heb nu ook een 3D hubs pagina waar je prints kan bestellen! Harstikke leuk natuurlijk ;)
Hierbij de link;
https://www.3dhubs.com/groningen/hubs/sombetzki

Denk niet alleen aan coole/mooie dingen, maar ook aan praktische zaken; kapjes voor electronica, beugeltjes voor het een of ander, tandwiel voor je wasmachine (?) die gebroken is, etc. Oh ja, ben ook van plan om de altijd missende kapjes van Naomi's te printen (die in de monitor surround). Verzoekjes zijn welkom :)

Als niemand het boeit kap ik met dit topic hoor, als er wel interesse is dan update ik wel af en toe met nieuwe projectjes/printjes.
Daarbij zullen een hoop foto's bekend voorkomen voor de mensen die mij op facebook hebben ;)

Sorry voor de lap tekst! Maar ook genoeg plaatjes om te kijken denk ik ;)
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by beau » Sat Apr 18, 2015 12:32

heel erg vet anton blijven updaten dit topic 8)
:D
User avatar
Akuma2000
Active Level:
Active Level:
Posts: 584
Joined: Fri Dec 12, 2014 15:38

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Akuma2000 » Sat Apr 18, 2015 14:04

Super gaaf om te zien! Ik blijf dit volgen :)
Image
User avatar
Ratson
Active Level:
Active Level:
Posts: 1699
Joined: Sun Jan 18, 2009 14:48
Location: Dordrecht

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Ratson » Sat Apr 18, 2015 21:13

Die lijnen zijn juist goed, wie heeft er nou 3D met scanlines? ;)
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Da Dude » Sun Apr 19, 2015 09:02

Gaaf ding man. Hou ons op de hoogte. Echt een ding wat ik in de gaten hou.
Veel potentie die printers.
User avatar
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:
Posts: 617
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:10

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by ZeMMiK » Sun Apr 19, 2015 10:09

mooi verslag....leuk om te lezen
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by cthulhu » Sun Apr 19, 2015 14:30

Ziet er al goed uit!
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Psykick » Sun Apr 19, 2015 21:40

Vette shit hoor Anton! Best wel onder de indruk met wat je er allemaal mee kan straks. Wel wat jammer van die "scanlines" idd, maar kwestie van tijd en wat finetunen neem ik aan.

Het plastic ziet er allemaal wel een soort van "grof" uit qua structuur. Is dit normaal? Lijkt of je het nog allemaal fijn moet schuren of polijsten voor een glad resultaat.

Hoe is de flexibiliteit en hardheid? Kan het snel breken, is het heel stug?

Ik vind de printduur ook behoorlijk lang en hoe zit het met een misprint? Is die kans aanwezig en hoe groot is die kans? Je kan zo niet ff snel wat printen.

Anyway benieuwd naar je progressie hierin en veel plezier met je speeltje!

Zou grappig zijn als die parts ook door de printers zelf geprint zouden zijn :mrgreen:
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Cageman » Sun Apr 19, 2015 22:04

Vet topic!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Jinxz » Sun Apr 19, 2015 23:28

Psykick wrote:Zou grappig zijn als die parts ook door de printers zelf geprint zouden zijn :mrgreen:


Zo ontstonden letterlijk de eerste dealers van de 3D printers. Ze kochten een Reprap en printen hun eigen printers en verkochten ze als een kit.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Psykick » Mon Apr 20, 2015 07:55

Lachen, I like it :D
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by sombetzki » Mon Apr 20, 2015 09:19

Psykick wrote:Vette shit hoor Anton! Best wel onder de indruk met wat je er allemaal mee kan straks. Wel wat jammer van die "scanlines" idd, maar kwestie van tijd en wat finetunen neem ik aan.


Klopt, heb ondertussen weer aan de printer gesleuteld en het resultaat is al fijner. Dit verschilt trouwens ook per printer en de gebruikte techniek. Bij FDM printers zoals deze en Makerbot/Ultimaker etc blijf je lijnen zien. Bij de Ultimaker 2 op het werk is het wel zo fijn en glad dat het je niet meer opvalt. DLP printers die gebruik maken van vloeistof en uv straling zijn helemaal glad en naadloos.

Het plastic ziet er allemaal wel een soort van "grof" uit qua structuur. Is dit normaal? Lijkt of je het nog allemaal fijn moet schuren of polijsten voor een glad resultaat.


Dit is voornamelijk zo bij mijn witte materiaal is mij opgevallen. Het paarse figuurtje ziet er al veel vlakker uit. Nogmaals, verschilt per materiaal, gebruikte instellingen, printer etc. Zoveel factoren die het resultaat bepalen. Ik blijf finetunen en tweaken om het optimaal te krijgen ;)

Sommige materialen moeten grof geprint worden vanwege de samenstelling. Voorbeeld is het woodfill, dat wil niet fijn geprint, maar kan heel goed geschuurd worden. Dit weekend voor mijn werk een hele grote copperfill print gemaakt (80% koper) en die moet je ook schuren en polijsten voor een mooie koper look :)

PLA plastic hoef je in principe niks aan te doen na het printen.

Hoe is de flexibiliteit en hardheid? Kan het snel breken, is het heel stug?


Ligt aan de instellingen van je print en gebruikt materiaal. PLA is vrij hard en als je beetje slim nadenkt over je model en je instellingen kan het heel sterk zijn. ABS is nog harder, vergelijkbaar met Lego, maar ik weet nog niet of mijn printer dat kan, moet ik testen. Sinds kort is er ook carbon filament op de markt, met de eigenschappen daarvan.

Ik vind de printduur ook behoorlijk lang en hoe zit het met een misprint? Is die kans aanwezig en hoe groot is die kans? Je kan zo niet ff snel wat printen.


Kans is aanwezig. Des te meer ervaren je bent, des te groter de kans dat het in 1 x goed gaat. Grootste risico's zijn het kromtrekken van je print, instorten van support materiaal, losraken van je printbed. Die risico's kun je allemaal rekening mee houden en minimaliseren. Tot nu toe zijn er maar 3 prints mislukt, door mijn eigen schuld. Printtijd is lang, maar dat komt door de techniek, resolutie en snelheid. Mooiste prints duren het langst!

Anyway benieuwd naar je progressie hierin en veel plezier met je speeltje!

Zou grappig zijn als die parts ook door de printers zelf geprint zouden zijn :mrgreen:


Thanks! En, zoals Jinxz al aangaf, reprap's zijn bedoeld om zichzelf te reproduceren. Alle gele onderdelen op mijn printer zijn ook door een zelfde type printer geprint ;)
User avatar
Marcosan30
Active Level:
Active Level:
Posts: 1254
Joined: Sat Apr 28, 2012 17:52
Location: Steenwijk (Nederland)

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Marcosan30 » Mon Apr 20, 2015 20:51

Vet mattie, maar nu eem serieus: is mijn mai shiranui al klaar :?: :mrgreen:
Image
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Da Dude » Mon Apr 20, 2015 21:19

Marcosan30 wrote:Vet mattie, maar nu eem serieus: is mijn mai shiranui al klaar :?: :mrgreen:


levensgroot zeker
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Psykick » Mon Apr 20, 2015 23:16

Marcosan30 wrote:Vet mattie, maar nu eem serieus: is mijn mai shiranui al klaar :?: :mrgreen:


Toch niet met een fleshlight eronder ouwe snoepert? :mrgreen:
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by Beatmaster-P » Tue Apr 21, 2015 15:01

Wauw wauw wauw
OIIIIIIIO
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by ruderudie » Thu Apr 23, 2015 16:57

Echt cool man, benieuwd wat er allemaal mogelijk is als het helemaal gefinetuned is. Zijn die 'grondstoffen' nou prijzig of kun je gewoon voor de lol allerlei zooi uitproberen zonder je daar zorgen over te maken?
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by sombetzki » Tue Apr 28, 2015 09:39

ruderudie wrote:Echt cool man, benieuwd wat er allemaal mogelijk is als het helemaal gefinetuned is. Zijn die 'grondstoffen' nou prijzig of kun je gewoon voor de lol allerlei zooi uitproberen zonder je daar zorgen over te maken?


Grondstoffen (filament heet dat) heb je in verschillende prijzen. Koop je kwaliteitsmateriaal bij colorfabb.com, dan betaal je voor die witte rol die ik heb € 35. Er zit 750 gram op een rol. Je kunt het ook bestellen bij bvb 123inkt.nl en daar betaal je +/- 25 euro per rol, maar dan is de kwaliteit ook minder.

Ter verduidelijking; het poppetje (Marvin) gaat ongeveer 3 gram aan materiaal in.
Kunt er dus wel flink op los experimenteren!

Had laatst wel voor een klant een koperen award/standbeeld geprint die behoorlijk hoog was. Ging bijna een hele rol koperfilament door en dat kost wel € 50 per rol. Dus het ligt er maar net aan wat je print.
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by sombetzki » Tue Apr 28, 2015 09:52

Betreft het finetunen btw. Ben hier nu al meer als een week mee bezig om er vervolgens achter te komen dat 2 lagers vd printer ruim zijn en speling hebben.
Nieuwe lagers besteld die hopelijk eind van de week binnen zijn...
dkjr
Active Level:
Active Level:
Posts: 123
Joined: Sun Oct 27, 2013 20:00
Location: Den Haag

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by dkjr » Wed Apr 29, 2015 08:26

Zeer cool!
En leuk om te lezen over ervaringen met een 3d printer.
User avatar
Viny
Active Level:
Active Level:
Posts: 76
Joined: Sun Nov 09, 2014 18:35

Sombetzki's 3D Print topic

Post by Viny » Fri May 01, 2015 07:30

Very impressed! I have been looking into it fr business perspective put it s so cool to have it at home and print what ever you need or want... Really good one!
Hope to read more soon...
Have fun!
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by sombetzki » Fri May 01, 2015 08:36

Viny wrote:Very impressed! I have been looking into it fr business perspective put it s so cool to have it at home and print what ever you need or want... Really good one!
Hope to read more soon...
Have fun!


Thanks, having a lot of fun with it ;) If you'd want one for business use you'd better get a more pro machine like an Ultimaker 2 or a Makerbot or something equal. Not a RepRap unless you've got the time to build and tweak it ;)
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by sombetzki » Fri May 01, 2015 09:41

Bam! Eindelijk vooruitgang. Met hulp van mensen op het reprap forum er achter gekomen dat er toch nog wat speling in een andere lager zit op de verticale as. Aangezien het open source is zijn er ook handige mensen die daar een fix voor bedacht hebben en delen met de community.

De fix gedownload en op het werk geprint;
Image

Deze geplaatst aan de zijde met speling zodat die strakker zit;
Image

En het probleem is met +/- 89,3% verholpen!

Geel is nieuwe print, wit is oud (en lelijk)

Image

Image

Begint er op te lijken!
Er is zeker nog winst te behalen, maar ben al erg tevreden. Nu nog nieuwe lagers voor het print bed halen en plaatsen en het frame versterken zodat hij stugger en stugger wordt. Des te stugger de printer, des te strakker de prints :)
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by d » Fri May 01, 2015 11:33

Wow, wat een vette thread, zeg.
Heel cool om dit allemaal te lezen.
De draaiknop van mijn dimmer is kapot! Effe fixen dan. Tof hoor.
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: Sombetzki's 3D Print topic

Post by waiwainl » Fri May 01, 2015 22:23

Wow dat ziet er al strak uit hoor! :mrgreen:
Post Reply