De Darius staat ondertussen bij mij op kantoor. Toen Has en ik de cab naar binnen wurmde hadden we, na het verwijderen van 1 monitor, welgeteld 1cm speling bij de voordeur

Ik zal tzt meer pics posten van de cab incl. de indrukwekkende binnenkant. Hij zit barstensvol met electronica, koeling, spiegels, subwoofers etc.
De game is bizar! Ik had 'm na het aanzetten gelijk gespeeld en heb me 's avonds wat verdiept in de settings. Blijkt dat de rumbleseats (bodysonic seat genaamd) op standje 0.1 stond. Het geluid stond op 0.05. Het geluid was al hard en de bas was diep. Beide kunnen tot 1.0 gezet worden! Dus het subwoofer gebruik kan 10x harder en het totale geluid nog eens 20x... OMG! De enige reden dat de ramen niet springen is omdat ik met me ass op de seat blijf zitten. Standje terug dus.
De game is super! Wat mij betreft de dikste shooter. 140cm breed beeld, super veel schepen met allemaal eigen functies en gebreken, bizar veel eindbazen met allemaal hun eigen taktieken en een shitload aan levels.
Je kunt de game per credit spelen. De credits worden in een pool verzameld en gedeeld. Als je dus een goede speler bent en speelt met mindere spelers betaal je dus mee aan hun falen

Je kunt ook oneindig veel levens krijgen door wat extra credit te gebruiken. Darius komt dan in een private mode waardoor je gewoon met je buddies het spel rustig kunt uitspelen en er geen extra spelers kunnen joinen.
De learning curve is precies goed. Easy to play, hard to master. Je kunt nml. de bursts van bosses counteren met sommige schepen door in de straal te gaan staan, vlak voordat de boss schiet, om vervolgens zelf een burst te doen. Je schiet dan een straal die bijna schermvullend is terug op de boss en sloopt 'm dan in seconden. Een andere advanced truc is het om met een aantal spelers een soort pod neer te zetten die, net als bij ghostbusters, bij het combineren/bundelen van stralen een grote burst schiet. Bizar moeilijk om te doen en 't vergt veel samenwerking.
Ik ben geen topper en 3cc de easy mode. M'n dochtertje is gruwelijk verslaafd geworden.
Het feit dat het de EX versie is heeft vóór- maar ook nadelen. Het heeft de extra functies van extra schepen en bosses MAAR het mist de chronical mode omdat hier geen Nesys verbinding is. Ik ben in bespreking met Taito om dit op te lossen. Er is nml. een USA versie gemaakt die uiteraard geen Nesys verbinding verwacht en standaard de Chronical mode ondersteund. Daarmee unlock je meer dan 2000 extra levels en wordt de game in een soort careermode gezet voor iedereen. Je speelt dan namelijk als geheel gamecenter mee om het universum te unlocken. Iedere speler draagt z'n steentje bij en de computer probeert zo nu en dan delen terug te veroveren.
Ik moet echt eens met Taito gaan zitten om die Nesys hier ook uit te rollen

More to follow.