Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Aug 04, 2013 08:03

Monteren

Nou daar gaat ie:

Image
Met de basis poten:

Image

Met frame voor de boxen:

Image

Monitor frame erin gehangen:

Image

Onderkant control panel gemonteerd:

Image

Het inkorten van de poten is wat mij betreft een succes. Er zit nog wel een klein beetje ruimte tussen de onderkant van de control panel en de bovenkant van de kast maar dat zie je niet tenzij je eronder ligt. Verder moet ik constateren dat de gaten netjes geboord zijn hoewel ik wel hier en daar wat afwijkingen. Het uitmeten en het uitboren kijkt heel nauw, dat moet echt netjes worden gedaan om alles recht te houden.

Inmiddels ben ik ook al redelijk ver met het plaatsen van een monitor. Later meer hierover.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Cageman » Sun Aug 04, 2013 09:17

Ik zou eerst je monitor in het monitorframe hangen, en daarna frame+monitor in de kast zetten. Wordt anders een helse opgave :D
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Aug 04, 2013 15:43

Tja, elk nadeel hep ze voordeel zullen wij maar zeggen want de monitor hangt er al in. Ik weet nu in ieder geval hoe het beter niet moet. Desalniettemin hangt hij en doet hij het.. een beetje... later meer.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Wed Aug 07, 2013 22:46

Goed, de monitor hangt erin maar zoals ik al zei hij doet het... een beetje. Waar ik tegen aan loop is het volgende. Als ik de monitor opstart dan maakt hij een tikkend geluid, zo'n beetje 2 tikken per seconde. Dat is met een zwart scherm. Op het moment dat ik het scherm op het spel zet gaat het tikken sneller. Het spel zie je dan redelijk scherm alleen het beeld trilt en je zit ook een soort van streep door het beeld tegelijk met het tikken. Het lijkt alsof het tikken uit het beeldscherm komt, niet zoveer van het chassis.

Bijgaand een filmpje:


Iemand enig idee wat ik mogelijk verkeerd heb gedaan met aansluiten?
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Oct 13, 2013 14:45

Monitor van 29" naar 26" breedbeeld
Inmiddels ben ik er achter wat het tikken was. Dat was puur het niet goed aansluiten van de flyback zuignap. Dat was echter niet het enige probleem. Na wat gepruts (lees na het slopen van 2 sony trinitron in 2 maanden tijd) toch maar een LCD gekocht. Ik merk gewoon dat het tillen van 35 kilo beeldbuizen en open electronica niet echt een ideale omstandigheid is voor ons thuis. Inmiddels heb ik dit weekend een Samsung 26" LCD op de kop weten te tikken en die past letterlijk precies. Wel moet ik zeggen dat hij in de breedte past, in de hoogte kom je een stuk tekort dus daar moet ik wat op verzinnen.

Monitor rust nu op een 2 tal palletjes op het oude monitor frame. Ik denk dat het het mooiste is als het scherm precies in het midden hangt dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.

Op het moment zit ik eraan te denken om getinte plexiglas te kopen om daarmee het scherm te verduisteren. Het idee is dat je het frame van de tv niet meer ziet en je dus alleen het scherm zit oplichten. Geen idee of
dat haalbaar is en geen idee hoe makkelijk getint plexiglass te krijgen is maar wij gaan het gewoon proberen.

Doordat het scherm zo plat is overweeg ik de grote kap aan de achterzijde weg te laten. Deze kap beschermt normaal gesproken de CRT beeldbuis en het chassis maar nu heeft dat geen functie meer anders dan het netjes wegwerken van de achterkant van de kast maar het is nogal zonde van de ruimte als ik deze nu toch terug zet. Het weglaten van deze kap betekent wel dat ik een ander alternatief moet vinden. Misschien een plaat hout, plexiglas of gewoon plastic al dan niet geverfd.

Gronden
Verder heb ik het grootste gedeelte inmiddels met de nieuwe primer van de "Action" gespoten en ik moet zeggen dat deze nieuwe primer wel lekker spuit. Druppelt minder, droogt mooi egaal op. Doordat het een vrij matte dekking heeft zie je goed waar de onderdelen nog een beetje opgevuld/geschuurd moeten worden. Lekker spulletje dus.

Supergun
Verder heb ik nu ook via Smallcab.net de deluxe supergun gekocht. Mooi ding, werkt goed en aansluiting zijn gewoon makkelijk.

Tot zover de update en jaja ik weet het, pictures or it didn't happen. Binnenkort zal ik eens kijken of ik een foto update kan doen :roll:
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Oct 13, 2013 15:27

Oh ja, het is trouwens het plan om een frame voor de LCD te maken zodat ik zowel horizontal als vertical spellen kan spelen :D, dat is dan wel weer het voordeel van zo'n lichtgewicht LCD.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Oct 27, 2013 15:57

Goed, het was toch te slecht weer om mijn auto te wassen dus dan maar klussen aan de Naomi. Inmiddels staat hij er zo bij:

Image

Inmiddels de LCD afgemeten hoe hij in het midden hangt, op de foto hangt hij te laag overigens. Ik ben inmiddels begonnen met het bouwen van een aluminium frame met de bestaande gaten van het frame aangezien ik niet de ambitie heb om de originele beschemkap van het beeldscherm te gebruiken:

Image

Ik ben er nog niet uit hoe ik de achterkant ga afwerken maar dat is voor latere zorg wat mij betreft. Inmiddels heb ik alle onderdelen in de grondverf gezet en de eerste delen wit geverfd. Het onderste gedeelte van de control panel is nu aan het drogen en heeft nog 1 a 2 lagen nodig denk ik.

De aluminium poten waren in slechte conditie. Veel krassen en butsen. De poten heb ik handmatig opgeschuurd en vervolgens gewassen en ontvet. Daarna heb ik van de Action de grijze primer er op gezet gevolgd door 3 lagen met de zilver kleur spuitbus van de Action. Zie bijgaand het resultaat:

Zonder flits:
Image

Met flits:
Image

Ik ben helemaal niet ontevreden over het resultaat. Je moet wel echt dun spuiten en geduld hebben. Als je gaat overhaasten dan krijg je echt druppels. Zelf ben ik er gisteren avond mee bezig geweest en heb er elke 2 uur een laag opgezet en vanmorgen weer een laag met 2 uur rust. Dit is het resultaat. De kleur komt zelfs nog redelijk in de buurt van de originele kleur maar het is duidelijk geen aluminium frame meer.

Al met al een productie avondje klussen :D

Tot zover de update.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Jinxz » Sun Oct 27, 2013 21:29

netjes man! De pilaren zien er goed uit.
Zo'n barebone look met een LCD is eigenlijk wel nice.
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by ChapDDR » Sun Oct 27, 2013 22:19

Man, nu wil ik mijn twee naomi's samenvoegen tot een lage cab en die ook gaan opknappen. Die sides zien er enorm goed uit :o
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Psykick » Sun Oct 27, 2013 23:17

Ziet er behoorlijk netjes uit al Pieter! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Da Dude » Sun Oct 27, 2013 23:21

Ben erg benieuwd hoe je dat gaat doen met de LCD er in. Wel een goeie oplossing.
User avatar
Milspex
Active Level:
Active Level:
Posts: 702
Joined: Tue Aug 27, 2013 21:40
Location: Eindhoven

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Milspex » Mon Oct 28, 2013 09:38

Op naar de Action ;-)
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Mon Oct 28, 2013 14:19

Thanks guys, leuk om te horen :D

@Jinxz, ik vind het ook wel mooi maar het probleem is dat ik dat zelf niet mooi afgewerkt krijg dus ik ontkom er niet aan om toch gewoon de Naomi kappen er weer op te zetten. Ik heb overwogen iets met plasticard te gaan doen om het af te werken, dan krijg je een vrij slank model maar dat is wellicht een stapje te ver voor mijn skills.

@Da Dude, de bedoeling is om een soort van raster te maken met 4 haken. De 2 buitenste haken is voor horizontal en de 2 binnenste haken zijn voor vertical. Hoe ik dat precies ga uitwerken weet ik nog niet, belangrijk hierin vind ik dat het een stevige constructie moet zijn. Daarvoor ben ik alleen wel even afhankelijk van de Control Panel. Op het moment dat deze goed geschilderd is kan ik precies afweten hoeveel werkruimte ik heb en waar ik eventueel het raster moet/kan bevestigen.
dkjr
Active Level:
Active Level:
Posts: 123
Joined: Sun Oct 27, 2013 20:00
Location: Den Haag

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by dkjr » Tue Oct 29, 2013 10:54

Goed bezig!

Is het trouwens geen mogelijkheid om een stuk uit de kappen te zagen voor de monitor/tv?
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Tue Oct 29, 2013 11:06

In theorie wel maar de vraag is of dat mooi wordt. Voor de achterkant zou dat nog wel kunnen. Deze kun je dan redelijk netjes afwerken met plasticard. De voorzijde is lastig want de kappen hebben allemaal een kleine ronding en plasticard is recht. Gezien mijn (gebrek aan) skills wil ik mij er niet aan wagen iets met de kappen te gaan doen anders dan ze op te vullen, te schuren en te verven :D
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Nov 03, 2013 09:50

Nou inmiddels liggen piekeren hoe ik nu het frame ga maken. Het bleek toch wel wat lastiger dan ik dacht maar het begin is er.

Het vierkante aluminium frame heb ik uitgebreid met zelfgemaakte beugeltjes. Let niet op de lange bouten, dit was het enige dat ik voorhanden had op basis van 5mm :roll: maar dient als prototype ondersteuning en kunnen makkelijk vervangen worden. De beugels dienen als basis voor de horizontal setup. Eerst had ik alleen de een 2mmx25mm alu plaatje gebruikt maar dat bleek duidelijk te dun voor het volle gewicht van de LCD. Ik heb daarom geprobeerd om er een 45 graden hoek ondersteuning eronder te zetten zodat het aluminium niet meer buigt en dat werkt erg goed.

Image
Image
Image
Het is geen kwalitatief hoogstandje in aluminium bewerking maar het is het beste dat ik kon doen met een hamer en de rand van een bureau :lol:

Dit is inmiddels het resultaat:

Image
Image

De LCD zit *gecensureerde scheldkannonade* 1cm te hoog maar voor nu vind ik het wel best. Ik ga dat nog wel corrigeren want ondanks dat je het niet echt ziet gaat dat (voor mij in ieder geval) wel opvallen als de definitieve bezel erop zit. Het verschil tussen 3cm boven en 5cm onder ga je gewoon zien en dat zal mij gaan storen :roll:

Over de bezel heb ik ook nagedacht, het moet een constructie worden waarbij er een extra zwarte bezel onder de standaard bezel van de naomi komt maar het wordt geen saaie rechte bezel. Later daar meer over. Nu eerst mijn vertical beugels bouwen :D
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Cageman » Sun Nov 03, 2013 14:22

Was er geen mogelijkheid om de constructie te hanteren die Jinxz ook gebruikt voor de RiftRacer? Ofwel, twee aluminium strips in een kruis, bevestigd aan de originele mount points van de monitor? Als de monitor/TV een VESA-type mount heeft, staat deze meteen goed in het midden.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Nov 03, 2013 15:17

Ja op zich had dat wel gekund met de ophangpunten die er zijn. Het enige waar ik dan tegenaan zou lopen is dat als ik mij setup wil veranderen in een vertical setup ik dan alles moet lostrekken om het scherm van positie te veranderen. Nu is het plan om alleen de voorkap maar te verwijderen om de hele setup met draden en al en in een keer te kantelen zonder veel geneuzel en gepeupel. Maar goed dat is de theorie :D
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Nov 03, 2013 21:05

Aangezien het toch takke(n)weer was ben ik lekker verder gegaan met mijn project. De vertical positie is ook af.


Image
Image
Image
Image
Image

Zoals jullie kunnen zien heb ik aan het frame aan de onderkant in de hoeken wat support balkjes geplaatst. Verder heb ik gebruik gemaakt van het zwarte reeds aanwezige frame van de Naomi. Dit frame hield de CRT op zijn plek en was de behuizing van de speakers. Ik heb hier een deel van het frame weggezaagd om ruimte te maken voor de LCD. Vervolgens heb ik daar een metalen plaat op geschroefd waardoor de LCD nu rust op het frame tussen de metalen plaat. Op geen enkel manier kan nu het beeldscherm meer naar beneden.

Hiermee kan ik zeggen dat het frame af is, nu afschilderen en monteren! Oh ja, en de (onder-)bezel maken.
dkjr
Active Level:
Active Level:
Posts: 123
Joined: Sun Oct 27, 2013 20:00
Location: Den Haag

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by dkjr » Sun Nov 03, 2013 22:37

Goed bezig!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Jinxz » Mon Nov 04, 2013 00:49

Ziet er veelbelovend uit. Nice work!
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Jan 19, 2014 23:31

Goed, het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gedaan maar ik blijf in herhaling vallen, wit verven is echt een b*tch. De verf is meer vloeibaar dan andere en daarom druppelt het meer, je ziet er alles op en je blijft maar schuren, verven, schuren, verven...

Maar, na 3 maanden laag op laag, schuren, laag op laag op laag heb ik eindelijk de knoop doorgehakt, perfectie bestaat niet en nu is het klaar!!! Bijgaand de foto's die in vanavond heb kunnen maken:

Image
Image
Image

Eerlijk is eerlijk, hij is wel hagelwit geworden :D

Inmiddels ben ik begonnen met in elkaar zetten. De poten moeten nog wel een laagje zilver krijgen en de speaker kappen een likje zwart maar dat zijn kleine handelingen die van de week wel komen.

Binnenkort weer meer. Nu gaat het hard :wink:
User avatar
Marcosan30
Active Level:
Active Level:
Posts: 1254
Joined: Sat Apr 28, 2012 17:52
Location: Steenwijk (Nederland)

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Marcosan30 » Sun Jan 19, 2014 23:47

Oh man, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit eruit gaat zien uiteindelijk :mrgreen:
Image
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by beau » Mon Jan 20, 2014 07:02

ziet er mooi uit pieter 8)
:D
User avatar
sombetzki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1565
Joined: Fri Feb 26, 2010 11:21
Location: Siddeburen, The Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by sombetzki » Mon Jan 20, 2014 08:43

Damn! Das verrekte netjes man!
Post Reply