Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Post by Sphere » Sat May 25, 2013 18:03

Hey guys,

Via het forum heb ik een schroot Naomi mogen overnemen en aangezien ik daar wel wat hulp bij kan gebruiken in de vorm van advies wilde ik hier mijn voortgang delen.

Het doel van dit project is om mijzelf nieuwe technieken aan te leren. Denk hierbij aan demonteren, schuren, schilderen, oliën, monteren, installeren, omgaan met plastic, aluminium, glas, elektronica etc. Het hoeft geen technisch hoogstandje te worden maar het is meer een knutsel project voor mij om meer te leren over de verschillende technieken van restauratie. Zelf heb ik een administratieve baan en ik moet zeggen dat werken met mijn handen in combinatie met wat nadenkwerk erg therapeutisch werkt voor mij.

Als jullie ergens in het project tips hebben voel je vrij om je adviezen te delen. Daar kan ik alleen maar van leren.

Het plan:
Op het moment is het slechts een frame in slechte conditie. De bedoeling is dat de hele kast wordt schoon gemaakt, geverfd, beeldscherm erin, systeem erin en last but not least joystick en buttons. De invulling bepaal ik gaanderweg afhankelijk van wat ik zelf aan spullen in huis heb en wat het budget is. Wel wil ik proberen met zo min mogelijk geld wat leuks te maken.

Ik wil de kast weer netjes wit maken, hier en daar wat butsen en krassen eruit halen en daarnaast wat kleur accenten van rood en oranje in het design verwerken. Geen idee nog precies hoe en wat maar dat komt snel genoeg.

Als beeldscherm wilde ik een 2dehands flatscreen nemen maar dan wordt je voor de 26 inch schermen al snel geconfronteerd met een prijs tussen de 150 en 200 euro (zo niet meer). Dus dat wordt even zoeken naar een leuke budget prijs maar in de tussentijd ga ik wel op zoek naar reguliere beeldbuis van 56 tot 60cm breed aangezien dat hooguit tientjes werk is. De reden waarom ik graag een flatscreen wil is dat deze beduidend minder ruimte in beslag neemt dan een CRT met als gevolg dat de behuizing een stuk smaller wordt en er ook wat strakker uitziet. Kwestie van smaak en keuzes, misschien niet iedereen zijn cup-of-tea maar dat is wel wat ik wel. Daarnaast wil ik trouwens ook de poten inkorten om er een sitdown van te maken.

Binnenkomst:
Bij binnenkomst zag de Naomi er zo uit:

Image

Zoals jullie kunnen zien is inmiddels al het nodige werk eraan verricht door de vorige eigenaren. Zo is de behuizing van het beeldscherm en de control panel zwart gespoten. De case is nog wit en de poten zijn nog origineel aluminium (hoewel in zeer slechte staat).

Een middagje demonteren en schoonmaken:
Inmiddels heb ik vandaag de nodige tijd genomen om alles los te schroeven en even lekker schoon te maken. Stukje bij beetje komen alles schroefjes en moertjes los en komen ook de nodige problemen naar voren. Zo blijkt bijvoorbeeld dat dit arme bessie ooit een keer zijn control panel heeft gebroken. In alle eerlijkheid is dit aan de buitenkant netjes weggewerkt maar aan de binnenkant zie je hoe de nodige schade is weggewerkt. Geen probleem op zich maar ik ga de beschadigingen nog wel de nodige aandacht gegeven zodat ik zeker weet dat het nog jaren mee gaat.

Het resultaat tot dus ver:

Image
Image
Image
Image
Image

De volgende zaken staan op het to-do lijstje en ga ik mij in verdiepen hoe ik dit het beste kan aanpakken:
-Krasjes proberen weg te poetsen die op de chrome stukjes van de instructie plaat zitten
-Krassen in bezel wegwerken
-Deukjes control panel wegwerken
-Krassen en deuken aluminium poten wegwerken
-Poten inkorten
-Stickers verwijderen

Van de week ga ik eerst de stickers verwijderen en ook de laatste schroeven maar ik moet nog ergens een setje gametorx bits op de kop tikken. Als het dan een beetje mee zit kan ik van de week al het onderstel wit spuiten.

Voor vandaag is het in ieder geval klaar en ik ben best tevreden over het werk. :D
Last edited by Sphere on Fri Dec 25, 2015 11:16, edited 1 time in total.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Ken » Sat May 25, 2013 23:15

Mooi project, veel plezier man!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Da Dude » Sat May 25, 2013 23:15

Succes, Ik ga dit topic zeker volgen. Bouwprojecten zijn altijd de leukste topics
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Psykick » Sun May 26, 2013 07:15

Ben ook erg benieuwd Pieter! Ik zou iig zeker niet voor een 50 to 60 cm buis kijken, maar een 72cm, want anders is het echt te klein en wordt het niet mooi. Voor de rest is aan Naomi´s werken vrij makkelijk en een zul je echt voldoening krijgen bij het opknappen, je ziet al heel snel resultaat ;) Succes!!
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun May 26, 2013 08:12

Thanks guys, ik heb er ook erg zin in. Ook leuk om gewoon lekker mee bezig te zijn.

Overigens die 50/60 is de breedte niet het diagonaal de bedoeling is wel een scherm te vinden die ook gewoon helemaal of bijna past en dat is wel lastig voor dit formaat maar goed wij blijven gewoon proberen. Ik vind namelijk wel dat het scherm voor in ieder geval de zijkanten netjes in de bezel moet passen. Dat er boven en onder ruimte is zou ik nog mee kunnen leven en netjes kunnen wegwerken maar het liefst heb ik natuurlijk een perfect fit.

Inmiddels ben ik met een man aan het praten voor een Philips breedbeeld 59 breed maar slechts 34cm hoog met een diagonaal van 68cm. Kost een whopping 15 euro. Ik ga daar binnenkort langs met mijn bezel om te kijken of dat wel netjes staat. Als het niet te raar staat heb ik in ieder geval iets om mee door te gaan tot ik een beter alternatief heb gevonden.

Poten inkorten:
Overigens heb ik gisterenavond de poten in laten korten. Was wel even een interessant momentje en wel even goed te melden voor mensen die in de toekomst hun Naomi poten willen inkorten. Het inkorten van het frame was een eitje. Een kennis van mij werkt in de techniek en die had een redelijk krachtige slijptol. Zoals hij het zei als een mes door boter. Nadat de poten waren gechopt gingen wij de aluminium dekplaten voor om de poten heen op maat maken en daar ging het iets minder makkelijk. Ondanks dat het normaal aluminium lijkt was het verschrikkelijk hard om doorheen te komen. Hij wist niet precies waarom dat was. Omdat hij goed materiaal had was het slechts een kwestie van tijd maar als je denkt het aluminium gedeelte te gaan zagen met een handzaag maak je borst dan maar nat, dat zal een flinke klus worden met de nodige blaren. Goed materiaal is op dat vlak zeker geen overbodige luxe.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Psykick » Sun May 26, 2013 09:17

Ik had je toch gezegd dat het niet leuk werk is hehe
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Beatmaster-P » Sun May 26, 2013 11:07

Heb je ook de openingen opnieuw opengeslepen, om de poten als kabelgoten te laten fungeren?

dat vond ik juist het k*tte aan choppen van naomi legs..
OIIIIIIIO
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun May 26, 2013 18:04

Nee dat heb ik nog niet gedaan. Het idee is om ze gewoon uit te boren en de hoekjes die daardoor ontstaan te veilen. Aan de andere kant weet ik nog niet of ik de poten ga gebruiken want ik weet namelijk niet hoe ik in vredesnaam de scartkabel door de poten ga krijgen. Dan moet er best wel een groot gat gemaakt worden. Eerst een kijken hoe de kast eruit komt te zien als hij in elkaar is gezet met de verkorte poten. Misschien kan ik op een andere slinkse manier de kabels doortrekken naar beneden.

Dat probleem moet ik gaanderweg zien op te lossen. De gaten later verder uitboren of slijpen is geen probleem maar wel belangrijk voor het verdere verloop van het project.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Cageman » Sun May 26, 2013 19:24

Scart connector loshalen, kabel er doorheen voeren, en de Scart connector er weer aan solderen. Meteen een leuke skill-oefening voor je restauratie :D
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun May 26, 2013 20:11

Goed punt, draden aan de buitenkant zijn wel lelijk :D
User avatar
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:
Posts: 617
Joined: Sun Sep 18, 2005 16:10

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by ZeMMiK » Sun May 26, 2013 22:34

nou handyman, succes....
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by P-Nut » Tue May 28, 2013 15:29

cotje heeft mijn naomi opgeknapt misschien dat je daar wat tips uit kan halen. (hij heeft namelijk ook de poten ingekort en verder ook makkelijk kabelmanagement geintergreerd zodat hij makkelijk in 2 delen vervoerd kan worden)
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Tue May 28, 2013 15:43

Bedankt voor de tip dat is altijd handig om te weten want het is wel goed als hij eenvoudig uit elkaar kan.
cotje
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sun Feb 08, 2009 16:29
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by cotje » Wed May 29, 2013 11:23

P-Nut wrote:cotje heeft mijn naomi opgeknapt misschien dat je daar wat tips uit kan halen. (hij heeft namelijk ook de poten ingekort en verder ook makkelijk kabelmanagement geintergreerd zodat hij makkelijk in 2 delen vervoerd kan worden)


Watch and learn :wink:

http://89.99.104.52/arcade/MyCabs/Naomi/WEB/index.html

Mijn oplossing resulteerde wel in van de buitenkant zichtbare M8 bouten... dat was het enige nadeel.
Last edited by cotje on Wed May 29, 2013 19:28, edited 1 time in total.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Wed May 29, 2013 11:44

Hey Cotje,

Mooi foto verslag en mag ik zeggen dat ik de witte bezel variant helemaal zo slecht nog niet vindt? Het is even wennen maar stiekem vind ik het eigenlijk wel mooi staan :roll:. Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? :lol:
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Psykick » Wed May 29, 2013 12:09

Sphere wrote: Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? :lol:


Je bedoeld Moskee :P

Die witte bezel is trouwens helemaal prima hoor!

Wel een toffe art trouwens :mrgreen:
ckong

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by ckong » Wed May 29, 2013 18:24

Witte bezel? Dat is niet origineel! Maar wel ongelofelijk mooi!! :D Ik heb die Naomi´s altijd ontzettend lelijke bakken gevonden, maar de door Cotje gebouwde cab, met witte bezel, is toch echt wel een plaatje.

Als ik een resto Naomi projectje zou hebben, dan zou ik dit zeker ook zo doen. Prachtig gewoon. :lol: 8) :lol:
cotje
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sun Feb 08, 2009 16:29
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by cotje » Wed May 29, 2013 19:29

Dank mannen, ook al is het weer een tijdje geleden.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Da Dude » Thu May 30, 2013 08:38

Witte Bezel is super, al was die blauwe naomi hier op het forum ook wel vet.
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by ChapDDR » Thu May 30, 2013 11:35

Haha wow die witte bezel ziet er vet uit, veel beter dan een grijze. Zoiets zou ik ook wel willen haha
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Mon Jun 10, 2013 21:37

Verven
Goed, weer even een kleine update. Nadat ik met redelijk wat moeite alle stickers had verwijderd heb ik het hele onderste gedeelte geschuurd, afgenomen, gedroogd en toen gespoten. Volgende dag, geen witte kast maar gewoon een mooie vergeelde kast WTF! Volgens de instructie gespoten met Motip verf trouwens, 25 a 30 cm afstand. Ondanks de afstand zaten er toch een aantal druipers op.

Vanavond de druipers geschuurd en weer even licht de hele onderkast opgeschuurd om vervolgens weer te spuiten. Zelfde verf, afstand 10 a 15 cm van de kast. Het blijkt gewoon een dunne acrylverf en het irritante is dat hij snel druipers geeft als je al 2 keer over de oppervlakte spuit. Voornamelijk de zijkanten geven problemen waarschijnlijk puur door het verticale oppervlakte. Dit maal heb ik gewoon lekker dik gespoten met als gevolg, jawel, druipers.

Op zich niet erg, kwestie van schuren en opnieuw spuiten alleen nu is de vraag hoe kan ik straks een nette strakke witte laag op de bestaande laag zetten zonder dat ik druppels of druipers krijg? Ik overweeg nu om telkens de kast op een kant te zetten om vervolgens alleen het horizontale gedeelte te spuiten om druipers te voorkomen maar dan ben ik nog wel even bezig met een droogtijd van 2 uur.

Iemand nog een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Andere verf? Andere techniek?
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Cageman » Mon Jun 10, 2013 22:13

Spuitbussen witte verf kopen bij de Action. Geen grap, paar euro per stuk en supergoede verf. Druipers zul je helemaal weg moeten schuren..
cotje
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sun Feb 08, 2009 16:29
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by cotje » Mon Jun 10, 2013 22:27

Radiatorlak spuitbus van de praxis!
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by seba » Tue Jun 11, 2013 22:29

Cageman wrote:Spuitbussen witte verf kopen bij de Action. Geen grap, paar euro per stuk en supergoede verf. Druipers zul je helemaal weg moeten schuren..


Klopt, Echt supercheap en kwaliteit gelijkaardig aan motip.

Om geen druipers te hebben:
Nevel eerst eens van over grotere afstand (zodat je gewoon een 'spikkellaagje' hebt) en laat dat een paar minuten drogen. Dan komt je opervlak wat plakkerig en hecht de verf beter. Zolang je met dezelfde verf werkt, mag je gerust nat-op-nat spuiten. Een 2 of 3 tal dunne laagjes met telkens 5 à 10 minuten tussen. De laatste laag moet blinken, anders is je eindresultaat nogal ruw. Hou ook je spuitbus recht, anders komt de verf er in stoten uit ipv gelijkmatig.

Om geen vergeelde kleur te hebben:
Spuit een grondlaag met de primer verf uit de action.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Jul 14, 2013 14:06

Een maand en meerdere pogingen verder ben ik maar gestopt met verven. Zojuist wederom geprobeerd om de druipers en de verflaag egaal te verven maar man ik blijf schuren en blijf spuiten. Ik moet denk ik gewoon een keer dat onderste bak goed (machinaal) vlakschuren en in een stof en windvrije omgeving spuiten. Buiten is echt geen optie is mij inmiddels duidelijk geworden. Spuiten lijkt potverdorie wel een vak apart ;)

Vandaag ook de gechopte poten voorzien van gaten en dat ging wonderbaarlijk goed. 6mm metaalboor, netjes aftekenen en het was eigenlijk zo gepiept. Met voorbereiding en opruimen was ik 30 minuten bezig. Dat is op zich de moeite niet.

Het staat in de planning om vanavond de onderkast en de poten te bevestigen en dan te kijken hoever ik kom. Dat verven komt nog wel een keer, ik wil nu gewoon verder gaan om te voorkomen dat de kast het aankomende jaar half geschilderd in de schuur gaat liggen.
Post Reply