Via het forum heb ik een schroot Naomi mogen overnemen en aangezien ik daar wel wat hulp bij kan gebruiken in de vorm van advies wilde ik hier mijn voortgang delen.
Het doel van dit project is om mijzelf nieuwe technieken aan te leren. Denk hierbij aan demonteren, schuren, schilderen, oliën, monteren, installeren, omgaan met plastic, aluminium, glas, elektronica etc. Het hoeft geen technisch hoogstandje te worden maar het is meer een knutsel project voor mij om meer te leren over de verschillende technieken van restauratie. Zelf heb ik een administratieve baan en ik moet zeggen dat werken met mijn handen in combinatie met wat nadenkwerk erg therapeutisch werkt voor mij.
Als jullie ergens in het project tips hebben voel je vrij om je adviezen te delen. Daar kan ik alleen maar van leren.
Het plan:
Op het moment is het slechts een frame in slechte conditie. De bedoeling is dat de hele kast wordt schoon gemaakt, geverfd, beeldscherm erin, systeem erin en last but not least joystick en buttons. De invulling bepaal ik gaanderweg afhankelijk van wat ik zelf aan spullen in huis heb en wat het budget is. Wel wil ik proberen met zo min mogelijk geld wat leuks te maken.
Ik wil de kast weer netjes wit maken, hier en daar wat butsen en krassen eruit halen en daarnaast wat kleur accenten van rood en oranje in het design verwerken. Geen idee nog precies hoe en wat maar dat komt snel genoeg.
Als beeldscherm wilde ik een 2dehands flatscreen nemen maar dan wordt je voor de 26 inch schermen al snel geconfronteerd met een prijs tussen de 150 en 200 euro (zo niet meer). Dus dat wordt even zoeken naar een leuke budget prijs maar in de tussentijd ga ik wel op zoek naar reguliere beeldbuis van 56 tot 60cm breed aangezien dat hooguit tientjes werk is. De reden waarom ik graag een flatscreen wil is dat deze beduidend minder ruimte in beslag neemt dan een CRT met als gevolg dat de behuizing een stuk smaller wordt en er ook wat strakker uitziet. Kwestie van smaak en keuzes, misschien niet iedereen zijn cup-of-tea maar dat is wel wat ik wel. Daarnaast wil ik trouwens ook de poten inkorten om er een sitdown van te maken.
Binnenkomst:
Bij binnenkomst zag de Naomi er zo uit:

Zoals jullie kunnen zien is inmiddels al het nodige werk eraan verricht door de vorige eigenaren. Zo is de behuizing van het beeldscherm en de control panel zwart gespoten. De case is nog wit en de poten zijn nog origineel aluminium (hoewel in zeer slechte staat).
Een middagje demonteren en schoonmaken:
Inmiddels heb ik vandaag de nodige tijd genomen om alles los te schroeven en even lekker schoon te maken. Stukje bij beetje komen alles schroefjes en moertjes los en komen ook de nodige problemen naar voren. Zo blijkt bijvoorbeeld dat dit arme bessie ooit een keer zijn control panel heeft gebroken. In alle eerlijkheid is dit aan de buitenkant netjes weggewerkt maar aan de binnenkant zie je hoe de nodige schade is weggewerkt. Geen probleem op zich maar ik ga de beschadigingen nog wel de nodige aandacht gegeven zodat ik zeker weet dat het nog jaren mee gaat.
Het resultaat tot dus ver:

De volgende zaken staan op het to-do lijstje en ga ik mij in verdiepen hoe ik dit het beste kan aanpakken:
-Krasjes proberen weg te poetsen die op de chrome stukjes van de instructie plaat zitten
-Krassen in bezel wegwerken
-Deukjes control panel wegwerken
-Krassen en deuken aluminium poten wegwerken
-Poten inkorten
-Stickers verwijderen
Van de week ga ik eerst de stickers verwijderen en ook de laatste schroeven maar ik moet nog ergens een setje gametorx bits op de kop tikken. Als het dan een beetje mee zit kan ik van de week al het onderstel wit spuiten.
Voor vandaag is het in ieder geval klaar en ik ben best tevreden over het werk.