Sega rally II twin

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
Post Reply
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Sega rally II twin

Post by seba » Tue Jan 15, 2013 20:43

2 weken geleden een Sega Rally II twin op de kop getikt. De prijs viel aardig mee, maar de staat is er dan ook naar.

The good:
Stuurwiel is nog heel goed
Stoelen zijn nog heel goed
Monitors zijn goed
Game werkt
Geluid werkt

The bad:
Geen force feedback (toch wel de grootste bummer in mijn ogen).
Redelijk veel roest
De originele witte kappen rond de monitors zijn vervangen door rode (alhoewel die ook goed passen).
Veel burn marks in het dashboard
De gele gordels zitten er niet meer op
De assen van beide shifters shaft case zijn afgebroken.

Toch meer mankementjes dan ik op het eerste zicht dacht, maar goed, meer plezier om hem te herstellen.
Het zal waarschijnlijk een project van lange duur zijn, gezien ik niet echt de tijd & plaats heb om alles in 1 keer uit elkaar te smijten.

Hier enkele foto's:
Image
Image

De afgebroken shift assen:
Image

Ik heb de afgebroken shift assen kunnen lassen, maar weet niet of het zal houden. Anders heb ik al een idee om de kop van een inbus moer te gebruiken als rotatiepunt, zal sowieso werken, maar is wat minder netjes.

Ben ook het merendeel van het artwork aan het repliceren in vector, denk dat de community hier wel blij mee zal zijn, want er is zeer weinig artwork van sega rally 2 te vinden online.

Updates:
----------------------
Update 23/01/2013: http://www.nozomi.nl/forum/viewtopic.php?p=52636#p52636
----------------------
Update 6/05/2013: http://www.nozomi.nl/forum/viewtopic.php?p=55762#p55762
Last edited by seba on Mon May 06, 2013 22:55, edited 3 times in total.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Sega rally II twin

Post by Cageman » Tue Jan 15, 2013 20:55

Mooi project!

Ik zou niet teveel energie in die shifters steken; het zijn zo te zien de standaard Ketz-shifters, en makkelijk te krijgen. Misschien hebben we er in het NGC nog wel wat liggen. Psykick kan dat even uitpluizen.

Toffe shit. Ik ben helemaal gek van drivers, en met mij meer mensen. Heb zelf een Daytona twin, Scud Race, Touring Car (dat wordt een generieke driver met een LCD voor een PC of PS3), Initial D/OR2 (eigen conversie) en binnenkort (work in progress) een Outrun 2 twin.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Sega rally II twin

Post by Jinxz » Tue Jan 15, 2013 21:18

Leuke project seba! Ik ben ook zo'n race-game freak en Sega was heer en meester in de arcades.
Good luck met de restauratie.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Sega rally II twin

Post by Cageman » Tue Jan 15, 2013 21:19

We hebben op dit forum een aantal mensen met veel kennis van deze machines (waaronder ikzelf) dus dit project gaat helemaal goedkomen. Wacht ook altijd even met bestellen van onderdelen. We hebben van alles beschikbaar via de leden hier!
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: Sega rally II twin

Post by seba » Tue Jan 15, 2013 22:25

Ja, ik vond dit forum via google en wist meteen dat ik goed zat, hele mooie projecten die hier al gepost zijn.

Ik heb deze eigenlijk heel impulsief gekocht, ik had dit spel zo vaak op café gespeeld dus was het een droom om zoiets thuis te kunnen zetten. Had ook bijna een sega touring car twin gekocht, maar denk dat mijn huisgenoten het zo al genoeg vind :p.

Ik weet nog niet wat ik er juist mee ga doen. Met enkel 4 tracks zal ik er redelijk rap op uitgekeken zijn en op Gamoover zijn ze bezig met een logitech mod voor model 3, alhoewel dat nog een tijdje zal duren.
Dus mss verkoop ik de pcb's (nu ze nog wat geld waard zijn) en steek ik er pc's in, maar aan de andere kant is sega rally 2 pure nostalgie.

Het zal wat afhangen of ik de ffb tegen een redelijke prijs hersteld krijg. Ik krijg een 'connection failed' error aan beide kanten als ik de steering reaction test doe en geen error op de 7-segment displays van het drive control board. Van die connection failed vind ik niets terug op google. Ik vermoed dat die drive control boards ofwel helemaal stuk zijn, ofwel is het gewoon een probleem met de kabels, maar die lijken allen goed aangesloten.

Wat zijn jouw plannen met de touring car? Met die motor valt denk ik niet zoveel aan te vangen, ga je er een happ insteken?
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: Sega rally II twin

Post by Cageman » Tue Jan 15, 2013 22:46

Je hebt je er al goed in verdiept, dat blijkt!

Zie je op de drive board displays helemaal niks? Ook niet als je het stuurwiel draait? Ik heb denk ik nog wel één of twee driveboards voor M3 liggen. Moet dat even nakijken. Check vooral of alle bekabeling er wel echt in ligt, en of alles spanning krijgt.

De Touring Car heeft inderdaad een lastig bruikbare motor, hoewel de setup ervan exact dezelfde is als een Happ stuur met motor. Onze theorie is dat je een Happ mod ook op een Touring Car dash kunt uitvoeren, maar we hebben het nog niet geprobeerd.

Ik heb in de Touring Car een M2 dash gezet, en ga daar de logitech M2 mod in doen. Daar zijn we al erg ver mee; de basis is de gamoover M2 mod. Ik heb de PCB layout daarvan iets aangepast en laten produceren. Ik heb zelfs genoeg onderdelen om er ongeveer 15 te maken, dus ze zijn ook te koop :-). Zie hier voor de details achter die effort: viewtopic.php?f=11&t=3690
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Sega rally II twin

Post by beau » Tue Jan 15, 2013 22:46

Te gek sega rally nog in arcade,s gespeeld in benidorm
Succes met je project
:D
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Sega rally II twin

Post by Da Dude » Tue Jan 15, 2013 22:49

Sega Rally is zo'n vette game. En ga anders een keer naar het NGC.
Kunnen ze je zo ff bijpraten hoe en wat.
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: Sega rally II twin

Post by seba » Tue Jan 15, 2013 23:10

Zou wel willen, maar is meer dan 3 uur rijden voor mij, dus zal nog voor direct niet zijn (ben 23 en gebruik de auto van mijn ouders en die zijn zo niet te vinden voor dat hele arcade gebeuren).

@Cageman:
Jup, heb op gamoover al wat zitten lezen :).
Op de drive boards brand wel de rode led links onder, dus hij krijgt allesinds iets van stroom, maar op de displays staat helemaal niks. Probleem is ook dat het aan de 2 kanten is, dus kan ik niet even swappen. En een deftig wire diagram heb ik ook nog niet gevonden...
Heb wel gezien dat er een losse draad of 2 is in de onderkant van de cab, zal er eens een foto van trekken als ik terug thuis ben.

Maar je moet maar pm'n indien je die driveboards vind en dan kunnen we kijken wat er te regelen valt.

Ben wel benieuwd naar die happ hack voor touring car, die mens van wie ik de SR2 gekocht heb had ook een touring car voor 300€ minder, maar heb gepast omdat ik dacht dat er rapper een hack voor SR2 ging komen dan voor touring car :p. Nuja, vind de marquee & handrem van SR2 alleen al de 300€ meer waard.
User avatar
Dr Doggystyle
Active Level:
Active Level:
Posts: 532
Joined: Sat May 12, 2012 21:29
Location: Netherrealms

Re: Sega rally II twin

Post by Dr Doggystyle » Tue Jan 15, 2013 23:25

gaaf projectje
heb vroeger deze vaak gespeeld en ook Outrunners (geloof ik)
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: Sega rally II twin

Post by Beatmaster-P » Wed Jan 16, 2013 18:29

He Seba,

Top dat je m hebt gepost, Als deze weer in orde is heb je een kllier cab idd.

Zoals beloofd (erg druk momenteel) die hr D2 art zoek ik nog ff voor je op,
en wire diagram van SR2 heb ik, pm ik je even voor.

Vwb Happ hack die is verschillend vd M2 mod, zo ook weer de M3 mod.
M2 en M3 mod omzeilen juist het losse HAPP servo bord en brush motor, vandaar.
OIIIIIIIO
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: Sega rally II twin

Post by seba » Wed Jan 23, 2013 23:06

Update 23/01/2013
----------------------
Ben afgelopen weekend begonnen met de dashboarden & bezels te restoreren. Deze zaten vol, maar dan ook echt vol, burn marks.
Het vervelende met burn marks is dat ze bestaan uit zowel berg als krater, dus moet je eerst schuren, dan plamuren, dan weer schuren, ... nogal wat werk.
Het spijtige is dat je de ruwe textuur die in het dashboard zit mee wegschuurt en het dus helemaal glad is, maar ah, het zal weer proper zijn tenminste.

Foto's (het moet nog fijner geschuurd worden voor dat ik ze kan spuiten):
Voor:
Image
Image

Na:
Image

Ook de shift covers worden herspoten, hier afgeplakt voor de nummers in metallic zilver te zetten (het sega logo is wat te fijn, dat zal met een penseeltje moeten gebeuren. Sorry voor de onduidelijke foto:
Image
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sega rally II twin

Post by Psykick » Thu Jan 24, 2013 10:27

Ik zou je willen aanraden om de plastics allemaal te spuiten met een matzwarte bus. Daar krijg je toch een beetje je grove structuur terug, althans een beetje de look en het verbergt veel beter oneffenheden e.d. Het wordt veel meer natuurgetrouw.

hier bij de Action heb je die bussen lak voor €2,09 en die zijn prima ervoor! Succes!

ps. Ik zie ook toevallig bij de pics van je andere cab dat de glans uiteindelijk meer onthuld dan het verbergt.
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: Sega rally II twin

Post by seba » Thu Jan 24, 2013 11:58

Ja, dat was ik van plan, het origineel is ook mat (glans is ook sowieso moeilijker om netjes te doen, maar bij die naomi is het vooral de flash van de camera, in gewoon licht lijkt het behoorlijk strak).

Ik had eerst dure bumperverf van motip gekocht omdat ik dacht dat die vanzelf die structuur ging geven, blijkt echter dat dat gewoon aangelengde zwarte verf is. 'k had ook al die spuitbussen hier in de action (mijn favoriete winkel, danku hollanders ;) ) zien staan, maar vreesde wat voor de kwaliteit er van. Goed om te weten dat ze oké zijn, maar je hebt nog wel plastiek primer nodig neem ik aan?
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: Sega rally II twin

Post by Psykick » Thu Jan 24, 2013 13:15

Nee hoor, geen primer, gewoon eroverheen knallen, gaat perfect! Heb al een paar dezelfde dahsboards ermee gedaan en ziet er top uit! Succes!
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: Sega rally II twin

Post by Beatmaster-P » Sun Jan 27, 2013 11:12

Oh btw Seba,

ik heb de D2 art gevonden in hr bestand, wat wilde je daarmee doen?
(kan het niet mailen, vandaar)
OIIIIIIIO
seba
Active Level:
Active Level:
Posts: 47
Joined: Wed Jan 09, 2013 18:57

Re: Sega rally II twin

Post by seba » Mon May 06, 2013 22:54

Ben een tijdje weggeweest, maar nu gelukkig terug wat tijd (voorlopig toch).

De shifters zijn hersteld (een vriend heeft dit verbazend netjes kunnen lassen).

Een groot deel van de stickers heb ik ondertussen gevectorizeerd, ik probeer ze nog millimeter-juist te krijgen en vooral de kleur goed te matchen, als ze klaar zijn upload ik ze hier wel.

Lekker weertje de laatste tijd, dus heb ik alle roestige onderdelen blank geschuurd en de zwarte reeds herspoten, overzichtje: Image
User avatar
flay
Active Level:
Active Level:
Posts: 389
Joined: Wed Oct 17, 2012 20:48

Re: Sega rally II twin

Post by flay » Mon May 06, 2013 23:03

Dit komt goed :!:
We were the first gamers !
Post Reply