B&O Beovision MX4000 CRT

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
Post Reply
User avatar
Milspex
Active Level:
Active Level:
Posts: 702
Joined: Tue Aug 27, 2013 21:40
Location: Eindhoven

Re: B&O Beovision MX4000 CRT

Post by Milspex » Fri Jul 15, 2016 10:28

In het servicemenu staan denk ik deze waarden verkeerd:

Vam - Vertical amplitude, Higher values increase vertical size.
Vsc - Vertical s-correction, expands centre and compresses top and bottom
Vsh - Vertical shift, Higher values move the image towards bottom of screen.

Bij mij is het zo dat als ik naar Picture-menu ga, ik op de achtergrond het beeld ook naar default instellingen zie gaan. Dat verklaart waarom je dan wel heel het scherm ziet.
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: B&O Beovision MX4000 CRT

Post by waiwainl » Sat Jul 16, 2016 07:20

Ik heb het gevonden, een tip op shmups. De MX8000 gebruikt pin 8 van de SCART om te bepalen of het 4:3 of 16:9 formaat krijgt.
Vermoedelijk krijgt ie het verkeerde signaal door. Omzetten naar Format 1 werkt prima.

En nu ga ik pin 8 eruit slopen zodat ik er helemaal geen last van heb :)
Level42
Active Level:
Active Level:
Posts: 16
Joined: Mon Feb 13, 2012 00:27

Re: B&O Beovision MX4000 CRT

Post by Level42 » Fri Jul 13, 2018 09:05

Lekker oud draadje ik weet het maar.. sinds ik al mijn arcade kasten heb weggedaan weer in het kleinere retrog gamen bezig en dus weer met de B&O4000 aan de slag.

Er is natuurlijk altijd veel discussie tussen voornamelijk de MXen en Trinitrons.

Nou heb ik zelf altijd een broertjedood aan Trinitrons gehad omdat ik ze er onnatuurlijk vond uitzien bij het normale TV kijken. Kwestie van kleuren (forfors) overdreven scherpte en vooral mijn smaak.
Later had mijn vader een Sony Trinitron computer monitor. Daar vond ik het wèl een prachtig beeld voor, dat onnatuurlijke kleurgehalte en vooral de scherpte waren daarbij eigenlijk juist een pluspunt maar ik vond de 2 zichtbare zwarte draadjes in het beeld echt vreselijk, dan maar liever een schaduwmasker van een normale buis....

Daarnaast heb ik op dee een of andere manier altijd pech gehad met Sony producten. Ze gingen gewoon altijd vroeg of laat kapot. De enige uitzondering hierop is een VHS recorder die ik nog steeds heb en de PS3 van mijn zoon.

Maar goed, ik wil me open opstellen en ben nu toch naar een Trinitron aan het kijken...gewoon om eens te vergelijken met de B&O's....

Ik wil GEEN PVMs of BVMs omdat die te duur zijn, geen geluid hebben en oerlelijk qua behuizing. Ik heb er ooit heel kort eentje gehad maar je raad het al....binnen No time problemen met de rode kleur. Toen ik hem open maakte snel,weer dicht gedaan. Heb veel ervaring met arcade CRTs maar dit was veel te gecompliceerd voor mij om aan te beginnen...

Dus...welke consumenten Trinitron moet ik zoeken ?
Heb een paar simpele vereisten:
- mag behoorlijk maatje zijn, zo MX7000 achtig
- 4:3 (Duh ! :) )
- beetje donkere buis is lekker
- geen 100Hz of digitale verwerking
- beetje goed geluid
- zo "recent mogelijk" maar niet ten koste van de overige eisen
- liefst ook op zijkant kunnen...maar is niet echt een eis, mijn retro voorkeur is navenant mijn leeftijd, dus al vanaf de 2600 maar vooral A8 maar ook SNES. Die systemen hebben geen verticale games...maar ik heb ook nog een verdwaalde Dreamcast staan dus...

Tweede vraag:
Als alternatief/upgrade voor mijn B&O MX4000: is een MX4200 veel beter ? Ik weet dat de 4200 een vlakke beeldbuis heeft (wat in de begintijd van dat type buis nog wel eens convergentie/scherpte problemen in de hoeken gaf) en dat het geen Philips maar een Panasonic buis is. Nu ben ik nogal een Philips buizen fan, maar goed, ook in dat opzicht eens verder kijken wellicht ?

Voor de duidelijkheid: de 4200 zou mijn "monitor" worden (en de 4000 vervangen), de Trinitron mag groter en zou meer voor "grotere" afstand gamen zijn.

Ik hoor graag jullie mening/ervaring/tips, alvast bedankt !
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: B&O Beovision MX4000 CRT

Post by PascalP » Thu Jul 26, 2018 06:17

Level42 wrote:
Fri Jul 13, 2018 09:05
Lekker oud draadje ik weet het maar.. sinds ik al mijn arcade kasten heb weggedaan weer in het kleinere retrog gamen bezig en dus weer met de B&O4000 aan de slag.

Er is natuurlijk altijd veel discussie tussen voornamelijk de MXen en Trinitrons.

Nou heb ik zelf altijd een broertjedood aan Trinitrons gehad omdat ik ze er onnatuurlijk vond uitzien bij het normale TV kijken. Kwestie van kleuren (forfors) overdreven scherpte en vooral mijn smaak.
Later had mijn vader een Sony Trinitron computer monitor. Daar vond ik het wèl een prachtig beeld voor, dat onnatuurlijke kleurgehalte en vooral de scherpte waren daarbij eigenlijk juist een pluspunt maar ik vond de 2 zichtbare zwarte draadjes in het beeld echt vreselijk, dan maar liever een schaduwmasker van een normale buis....

Daarnaast heb ik op dee een of andere manier altijd pech gehad met Sony producten. Ze gingen gewoon altijd vroeg of laat kapot. De enige uitzondering hierop is een VHS recorder die ik nog steeds heb en de PS3 van mijn zoon.

Maar goed, ik wil me open opstellen en ben nu toch naar een Trinitron aan het kijken...gewoon om eens te vergelijken met de B&O's....

Ik wil GEEN PVMs of BVMs omdat die te duur zijn, geen geluid hebben en oerlelijk qua behuizing. Ik heb er ooit heel kort eentje gehad maar je raad het al....binnen No time problemen met de rode kleur. Toen ik hem open maakte snel,weer dicht gedaan. Heb veel ervaring met arcade CRTs maar dit was veel te gecompliceerd voor mij om aan te beginnen...

Dus...welke consumenten Trinitron moet ik zoeken ?
Heb een paar simpele vereisten:
- mag behoorlijk maatje zijn, zo MX7000 achtig
- 4:3 (Duh ! :) )
- beetje donkere buis is lekker
- geen 100Hz of digitale verwerking
- beetje goed geluid
- zo "recent mogelijk" maar niet ten koste van de overige eisen
- liefst ook op zijkant kunnen...maar is niet echt een eis, mijn retro voorkeur is navenant mijn leeftijd, dus al vanaf de 2600 maar vooral A8 maar ook SNES. Die systemen hebben geen verticale games...maar ik heb ook nog een verdwaalde Dreamcast staan dus...

Tweede vraag:
Als alternatief/upgrade voor mijn B&O MX4000: is een MX4200 veel beter ? Ik weet dat de 4200 een vlakke beeldbuis heeft (wat in de begintijd van dat type buis nog wel eens convergentie/scherpte problemen in de hoeken gaf) en dat het geen Philips maar een Panasonic buis is. Nu ben ik nogal een Philips buizen fan, maar goed, ook in dat opzicht eens verder kijken wellicht ?

Voor de duidelijkheid: de 4200 zou mijn "monitor" worden (en de 4000 vervangen), de Trinitron mag groter en zou meer voor "grotere" afstand gamen zijn.

Ik hoor graag jullie mening/ervaring/tips, alvast bedankt !
Weet niet of je inmiddels al voorzien bent, maar ik denk dat vrijwel ieder type Trinitron 27" in aanmerking komt welke niet widescreen en/of 100Hz is ;)
Typenummer zijn dacht ik iets van Sony KV27***
ImageImage
User avatar
126146
Active Level:
Active Level:
Posts: 57
Joined: Sun Nov 08, 2015 15:15
Location: Friesland

Re: B&O Beovision MX4000 CRT

Post by 126146 » Wed Aug 01, 2018 18:48

Zelf heb ik ook MX7000 :D , alleen tot nu nog steeds niet ook de ideale setting kunnen instellen. :|
Kan iemand mij deze pm sturen of hierop antwoorden :?:
Level42
Active Level:
Active Level:
Posts: 16
Joined: Mon Feb 13, 2012 00:27

Re: B&O Beovision MX4000 CRT

Post by Level42 » Thu Aug 09, 2018 06:25

Ideale Settings zijn pet TV verschillend dus moet je toch een beetje zelf uitpluizen....ook afhankelijk van de computer/consoles die je er op gebruikt.

Ik heb bijv. Inmiddels gemerkt dat het beeld van mijn Atari 600XL op alle TVs links van het midden staat. Dit kun je natuurlijk corrigeren, maar met een ander apparaat kan het weer verkeerd staan dan.

Overigens vind ik de menu’s van de Mx4000 en MX7000 nogal spartaans....Om het zachtjes te zeggen.
De Mx4200 en 8000 zijn echt tien keer zo makkelijk en overzichtelijk qua menu’s en service menu.

Ik heb inmiddels gewoon maar eens war dingen opgepikt van MP.

B&O MX4000 (Die ik al een tijdje had)
B&O MX7000
B&O MX4200
B&O MX8000
Sony KV-25R1D

Heb van alles vergeleken....ben van plan hier een YouTube filmpje over te maken omdat er eigenlijk weinig over de 4200 en 8000 te vinden is.
User avatar
126146
Active Level:
Active Level:
Posts: 57
Joined: Sun Nov 08, 2015 15:15
Location: Friesland

Re: B&O Beovision MX4000 CRT

Post by 126146 » Sun Aug 12, 2018 08:29

Dat zal gaaf zijn! Ben benieuwd Level42! Zodra je zover bent met YouTube, post het dan ff hier :D
Post Reply