PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
User avatar
Umdlye
Active Level:
Active Level:
Posts: 234
Joined: Tue Jun 07, 2011 15:48

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Umdlye » Fri Jan 13, 2012 16:57

POANG brothers :P
jiggymf

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by jiggymf » Fri Jan 13, 2012 20:37

Cageman wrote:Crappy phone pic, maarehh.. wat nou met een logitech stuur op schoot. Gewoon model 2 dash op tafel, pedalen eronder, en gaan :-)

Image


Epic!!
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Cageman » Sat Jan 14, 2012 00:12

:mrgreen:

Vandaag nog een hele tijd bezig geweest met tests en afstellen. Zoals Beatmaster-P een tijdje geleden ook al postte: Sega Rally Arcade Online voor de PS3 is een hele goede game om Force Feedback te proberen (en nu maar 4 euro op PSN :-)). Ik leer de PCB nu steeds beter kennen, en heb hem weer een stuk beter kunnen instellen.

Nog een klein beetje tunen, en dan zit het grotendeels goed. Daarna is het een kwestie van aanpassen aan smaak (en misschien specifiek voor de game).

Wordt vervolgd..
User avatar
Derrick
Active Level:
Active Level:
Posts: 96
Joined: Wed Apr 20, 2011 12:35
Location: Apeldoorn

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Derrick » Sun Jan 15, 2012 20:46

misschien vreemde vraag maar ga je de boardjes ingesteld verkopen? ik bedoel als plug and play?
Roses are red, violets are blue, I'm a schizophrenic... and so am I!
jiggymf

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by jiggymf » Sun Jan 15, 2012 21:05

Derrick wrote:misschien vreemde vraag maar ga je de boardjes ingesteld verkopen? ik bedoel als plug and play?


Dat is zeker de bedoeling naar wat ik heb begrepen. Plug and Play sets, voor een leuke prijs :)
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Da Dude » Tue Feb 21, 2012 13:55

Hey,

Any updates?
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Cageman » Tue Feb 21, 2012 15:20

Ja hoor :-)

PCB is intussen klaar en getest. Ik heb materialen om er meerdere te maken, dus ze gaan zsm de verkoop in.

Ben nog bezig met een handleiding en berekening van de prijs. Een volledige kit, kant en klaar, ingesteld en getest zal ergens op 150 euro gaan zitten, denk ik.

Er komen dan ook DIY kits die voor iets minder weggaan, en samen met Beatmaster-P en Psykick zullen er ook cabconversies worden gedaan op verzoek (ander kostenplaatje dan, natuurlijk).
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Da Dude » Tue Feb 21, 2012 15:50

Goed bezig.
150 valt dan wel mee, als ik hoor hoe enthousiast de members hier zijn.
Heb je het op AO ook al gepost?
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Cageman » Tue Feb 21, 2012 16:24

Da Dude wrote:Goed bezig.
150 valt dan wel mee, als ik hoor hoe enthousiast de members hier zijn.
Heb je het op AO ook al gepost?


Nee, nog niet. Eerst nog even schakelen met Aganyte, en de definitieve prijs e.d. bepalen.
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Beatmaster-P » Tue Feb 21, 2012 18:11

Buiten de tijd, effort, onderzoek, kosten etc etc gezien is 150 is zeker een plausibel bedrag,
bovenal vergeet niet wat een gare M2 cab a 250eu ofzo, ineens waard is na deze mod!!

die van Sharkfactor AO (ook nog eens zeer slecht proto gemod) ging meteen voor 1400 eutjes
binnen een dag weg.
OIIIIIIIO
Shrimp

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Shrimp » Tue Feb 21, 2012 18:37

Hmm zo'n setje zie ik ook nog wel zitten, hou ons op de hoogte!
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab (WIP

Post by Cageman » Wed Jun 20, 2012 13:41

PCB is intussen verkrijgbaar via ondergetekende:

  • 150 euro voor geassembleerde versie
  • 110 euro voor doe-het-zelf pakketje (PCB + parts)

En de instructie voor het aansluiten van de PCB:

Dit zijn de functies van de 5 precisie-potmeters (RV1 t/m RV5 op de PCB). Multimeter nodig!

Met RV2 en RV3 stel je de sterkte van de clutch (koppeling) van het dashboard in. Hoe sterker de clutch, des te sterker de force feedback. Deze twee potmeters moeten zo dicht mogelijk bij 12,5V blijven, en nooit lager dan 12. Als je merkt dat de kracht linksom anders is dan rechtsom moet je aan deze potmeters sleutelen. Welke voor links en welke voor rechts is, is afhankelijk van de aansluiting van de bedrading (E1 en E2); kwestie van uitproberen.

Met RV1 en RV5 stel je de 'deadzone' in. Buiten de deadzone begint de motor te draaien en de koppeling te werken. Deze twee potmeters staan nu rond 14,5/15V. Hoger maakt de deadzone groter, lager maakt de deadzone kleiner. Te laag instellen resulteert in constant bewegen van het stuur (soort tankslapping in motor-termen ;-)). Lager dan 12V maakt dingen stuk. Ook hier weer een links en rechts, vandaar de twee potmeters.

Stel RV1, RV2, RV3 en RV5 nooit in als de PCB aan de Logitech PCB is gekoppeld. Deze potmeters alleen veranderen met slechts de PCB aangesloten aan 24V, verder niks.

Met RV4 stel je de algemene sterkte in van de force feedback. Je kunt aan deze potmeter vrij draaien terwijl de PCB in gebruik is, zodat je meteen het effect voelt. Hij kan echt supersterk worden gezet. Hou er bij een heftige instelling rekening mee dat de 24V regelaar op de PCB (TIP122 MOSFET in het midden van de PCB) heel erg warm kan worden (70-90 graden), dus ik raad je wel aan om de PCB in een airflow te zetten, bij voorkeur rechtstreeks een fan erop.

De aansluiting van de PCB is redelijk simpel. Generiek maken met connectoren is lastig, vanwege verschillen in dashboards en cabs.

Aansluiting van de basis stroomvoorziening gaat volgens dit schema:
Image

In het kort (alle bedrading 1,5 mm2!):
Er gaat 220V de cab in, naar een transformator waar 100V wisselspanning uit komt.

  • Verbind één van de draden van de secundaire kant van de trafo (bij voorkeur N) aan de NEUTRAL ingang op de PCB. Je zult dit óf moeten aftappen, of van een power distributor bordje moeten halen (als dat in de cab zit).
  • Verbind de andere draad van de secundaire kant van de trafo (Fase) aan de ROZE draad naar de motor. Waarschijnlijk heb je een blauwe connector aan het dashboard zitten waar deze roze draad (en de bedrading in de volgende stap) in zit. Als je een passende connector hebt zou je die kunnen gebruiken voor de verbinding, anders knippen/tappen/solderen
  • Verbind de CW (clockwise) aansluiting van de PCB met de BRUINE draad naar de motor
  • Verbind de CCW (counterclockwise) aansluiting van de PCB met de ZWARTE draad naar de motor

Dan, voor de aansluiting van de logitech electronica aan de PCB:
  • Splits de 24V aansluiting van de logitech voeding, en sluit zowel de logitech PCB als de force feedback PCB aan op de voeding. Let op de + en -. Meet voor de zekerheid even met een multimeter.
  • Verbind de CLUTCH+ en CLUTCH- aansluitingen met de twee blauwe draden die naar de koppeling in het dashboard lopen. Ook deze twee blauwe draden zitten in de blauwe connector aan het dashboard. Orientatie is onbelangrijk
  • Verbind de output van de Logitech PCB (dat zijn de twee draden die naar de motor in het logitech stuur liepen) met de E1 en E2 aansluitingen op de force feedback PCB. (orientatie kom ik zodadelijk op terug).
  • Verbind de USB aansluiting van de logitech PCB met een PC of PS3.

Start een game en probeer de force feedback uit. Natuurlijk gedrag moet zo zijn dat het stuur altijd wordt teruggedraaid naar center. Als je het stuur naar rechts draait, en de force feedback gaat ook naar rechts (stuur klapt ineens door), wissel dan E1 en E2 om.

Laatste (of eerste?) stap is zorgen voor een goede padhack van pedalen en knoppen van het logitech stuur: geen rocketscience ;-)

En racen maar :-)
User avatar
Beatmaster-P
Active Level:
Active Level:
Posts: 889
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:06
Location: Den Haag

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Beatmaster-P » Sun Jul 08, 2012 13:00

Goed nieuws voor diegene die nog deze mod gaan doen:

Topgames zonder FFB zoals RR7 en Motorstorm (apocalypse) hebben nu patches gekregen,
en zijn nu TOCH playable met een Logitech stuur met FFB!

Gewoon even disc erin op je ps3 terwijl ie online is en patch accepteren!
OIIIIIIIO
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Jinxz » Mon Jun 17, 2013 23:27

Heb vandaag m'n model 2 dashboard peukdeuk vrij gemaakt ;)
Wat een k*twerk maar de bovenkant van het dashboard glimt weer als nieuw. Gelukkig heeft Sega massief gekleurd plastic gebruikt want als je schuurt blijft het dash strak zwart. Net als het glanzend plastic rond de versnellingspook. Bizar hoe je daar de peukdeuken gewoon weer strak van kan krijgen.
Daarna ook maar gelijk de versnellingspook ontdaan van het bladderende chroom en geschuurd en gepoetst.
Binnenkort klop ik bij je aan voor een (waarschijnlijk kant-en-klare) PCB. De driving force heb ik ondertussen gevonden voor een tientje ;)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Cageman » Mon Jun 17, 2013 23:48

Aanvraag al gezien :-). Zal je morgen even een PM sturen.
DLX

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by DLX » Wed Jun 19, 2013 13:17

Goed nieuws Cage;

http://www.psx-sense.nl/132930/het-doel ... ersteunen/

PS4 ondersteund PS3 stuurwielen!
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Cageman » Wed Jun 19, 2013 13:26

YES :-)
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Jinxz » Wed Jun 19, 2013 14:31

DLX wrote:Goed nieuws Cage;

http://www.psx-sense.nl/132930/het-doel ... ersteunen/

PS4 ondersteund PS3 stuurwielen!


BETER! Nu ben ik dus bezig met een PS4 arcade racer ;)
Hopelijk betekend dat dat m'n PS3 arcadesticks ook compatible zullen zijn.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Da Dude » Wed Jun 19, 2013 19:51

Hopelijk betekend dat dat m'n PS3 arcadesticks ook compatible zullen zijn.

Of niet en kun je upgrades aanbieden. Extra cashen :D

Hahahaha geintje. Zal toch wel....
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Cageman » Sat Nov 22, 2014 18:53

Even een bumpje voor dit topic. Kreeg wat vragen links en rechts, en zo is dit topic wat makkelijker te vinden :)
User avatar
flay
Active Level:
Active Level:
Posts: 389
Joined: Wed Oct 17, 2012 20:48

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by flay » Tue Apr 28, 2015 20:19

Ik kwam deze topic tegen:
http://forum.arcadecontrols.com/index.php/topic,145000.0.html


I got bored of my Daytona Boardsets dying over and over again, so I swaped them with PCs.
I used an Arduino (MEGA 2560) to interface the PC to the cabinet. - None of the original wiring was cut/modified, so I can put a real Boardset back in there at any time.

Kan dit werken Arjan?
We were the first gamers !
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Psykick » Tue Apr 28, 2015 20:26

Wow, daar dromen we al een tijd van. Ik ga er ook eens naar kijken, lijkt me helemaal te gek!

Ik heb ook maar gelijk gereageerd. Dit is wel echt heel vet!

Die Sailorsat is echt een bazin! Het is ook nog eens een chick, how bizar and no offense :mrgreen:
Last edited by Psykick on Tue Apr 28, 2015 20:36, edited 1 time in total.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Cageman » Tue Apr 28, 2015 20:35

Briljant. Ga ik ook ff checken. Dank, Flay!

Ben wel benieuwd of een Arduino geen input lag problemen geeft. We weten allemaal hoe nauw het luistert bij Daytona USA. Profs dat we zijn :) :mrgreen:
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by waiwainl » Tue Apr 28, 2015 20:42

Zeer gaaf! :D

Ik kan dat wel waarderen al die eigen gemaakte PCBtjes tegenwoordig :mrgreen:
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: PS3/PC mét Force Feedback in een standaard Sega Cab

Post by Jinxz » Wed Apr 29, 2015 09:50

Ik las in haar post dat het ook niet altijd mogelijk is om boardcages te wisselen aangezien er een verschil is tussen voltages naar de fans. Is dat misschien de reden dat de linkse cab in het NGC een "board killer" is?
Post Reply