'Nieuwe' aanwinst: een X68000
Een tijdje geleden via Yahoo Japan een X68000 laten komen, inclusief een gloednieuw toetsenbord, muis en een MIDI Interface. De X68000 stond gelist als 'De lampjes gaan wel aan, maar verder doet 'ie niks'. Ik besloot de gok te nemen; voor 3000 Yen had ik 'm. Toetsenbord, muis en MIDI interface kwamen uit andere veilingen. Totaal was iets van 18.000 Yen. Compenseerde mooi voor de shipping charge (8 Kilo van Japan naar hier

).
De machine kwam keurig verpakt aan; na uitpakken bleek hij in MINT conditie te zijn. Wel erg stoffig, en inderdaad: na aanzetten alleen maar een hoop gesis uit de voeding en 1 LEDje op rood.
Eerst de voeding er uit gehaald, en gezocht op fora naar gegevens over de X68000. Ik kwam een schema tegen van de voeding, en een beschrijving van veel voorkomende problemen. Ik ben ENORM lang bezig geweest om vervangende onderdelen voor de voeding te vinden, maar het is gelukt. Na een vervanging van alle Elco's (lekten ALLEMAAL!), photocouplers, een MOSFET en een thyristor, en na reparatie van wat elco-lek-schade snorde de voeding als nooit tevoren. Daarna de hele X68000 uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en terug in elkaar gezet.
Ik had via Ronnie wat X68000 games (Parodius en TwinBee). Voor het eerst de X68000 aan, floppy erin, en.... niks.. laadfouten..

.
Toen de drives een beetje schoongeblazen, en na een keer of 10 proberen begon alles weer te werken. Zowel Parodius als Twin Bee laden nu gewoon, en alles draait als een zonnetje. Ik ben helemaal blij.
En zo lever ik mijn kleine bijdrage aan het in stand houden van japans retro-gaming