Pooyan's Retro Console and Arcade Collection

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
Post Reply
ckong

Pooyan's Retro Console and Arcade Collection

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 09:00

Ik begin ook maar eens een topic voor mezelf, waarin ik wil laten zien wat ik zoal heb, c.q. aankoop op gaming gebied. Tot een jaar geleden had ik eigenlijk vooral CD/DVD gebaseerde game consoles, meestal gemod, met de nodige backup games. Maar de laatste tijd heb ik ook wat consoles verzameld die met cartridges werken.

Mijn interesse is erg breed, van Atari 2600 en CBM 64 (ik maak nog regelmatig game compilaties op oude floppies. Dit doe ik dmv een speciale kabel en een Win'98 laptop waarop een CBM discdrive is aangesloten. Op die manier kan ik games op oude floppies branden en op mijn CBM 64 spelen) tot XBOX 360. Daarnaast vind ik het erg leuk om aan consoles te knutselen.

Ik heb ook drie arcade kasten: een zelfgemaakte Mame kast (met PC en PC monitor, zie foto), een oude, lelijke NeoGeo Arcade kast met 19" arcade monitor waar een 60 in 1 PCB in draait (voor deze kast heb ik al mooi retro artwork in huis en ik ga die kast helemaal retro pimpen) en uiteraard de onvolprezen New Astro City, waarop ik naast arcade PCB's en MVS Games (heb een paar dagen geleden mijn eerste MVS games gekocht) ook een (tweede) Mame PC heb aangesloten en wat consoles (DC, Saturn, PSX en PS2).


Image


Een aantal forumleden heeft me, door de prachtige aankopen die ik op dit forum zie, aangestoken om meer origineel en mint materiaal te gaan verzamelen en ik wil me vooral gaan richten op SHMUP's. Ik zal (voorlopig) geen aankopen doen van posters, poppen en wat al meer. Ik ben namelijk ook praktisch ingesteld, dat wil zeggen dat wat ik koop, dat wil ik ook gebruiken. En ik heb bovendien geen ruimte om allerlei dingen te etaleren (dat is de echte reden :cry:).

Ik kan helaas geen foto plaatsen van mijn gameroom want die heb ik (nog) niet. Mijn hele verzameling ligt kriskras door het huis, maar als onze verbouwing ooit helemaal klaar is ga ik zeker een gameroom inrichten. Wellicht dat er dan ook posters en dergelijke komen.


Nou, dit was een introductie en ik zal in volgende posts wat interessantere dingen laten zien c.q. vertellen.

Tot slot een link naar iets dat voor mij echt het retro walhalla is. Geloof het of niet, maar dit is 'gewoon' door een particulier persoon verzameld en gebouwd. Werkelijk prachtig: http://gizmodo.com/352147/retro-arcade-gaming-fan-heaven-is-worth-infinite-quarters/
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 12:40

Mijn game interesse is begonnen met een TV console waarop onder andere Pong stond. Dit zal zo ongeveer 1976 geweest zijn, en ik kan me nog herinneren dat mijn vader met deze console thuis kwam. Mijn broer en ik hebben daar uren, maanden en jaren mee gespeeld op onze (zwart wit) TV. Het was op den duur wel saai, en toen eind jaren 70 Space Invaders in de plaatselijke cafetaria stond was ik meteen verslingerd aan de sensatie van het kapotschieten van de vijand (aliens). Hoewel ik daarna nog jaren andere arcade games heb gespeeld (Crazy Kong, my alltime favourite) bleef ik toch altijd een zwak houden voor shooters als Phoenix, Moon Cresta, Galaxian, Gyruss enz.

Helaas ben ik daarna een lange tijd uit de game scene geweest en heb ik eigenlijk de era van Megadrive, SNES, Saturn, N64, Dreamcast, PSX, maar ook de moderne fanatic (Cave) shooters gemist. Maar daar ga ik nu, door het verzamelen van SHMUP's (noemden wij vroeger schietspelletjes), Mame en diverse console2jamma mods wat aan doen.

Genoeg gekletst, nu een paar foto's van recente aankopen:

Gradius Gaiden - Detana TwinBee Yahoo! Deluxe Pack - Gokujou Parodius Da! Deluxe Pack (PSX)

Image

Strikers 1945 PCB

Image

KOF '97 - KOF '98 - KOF 2001

Image


Ik heb ook nog een arcade PCB van Salamander 2 gekocht, maar helaas is daar geen foto van.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Tue Sep 23, 2008 15:01

Misschien iets voor jou Pooyan, ik heb een DVD hier liggen met de 5 delige Discovery serie "The evolution of the videogame". De eerste 2 afleveringen gaan geheel over het ontstaan van de game (pre-pong) t/m klassiekers als Donkey Kong. Je kunt de DVD gewoon via je DVD-speler afspelen, dus wil je een kopietje moet je het maar even laten weten dan stuur ik hem naar je op. (voor de moeite van de EXC inkoop)

Als Kong fan moet je ook zeker "The King of Kong" zien als je die nog niet kent. Die heb ik helaas alleen origineel maar die is overal beschikbaar via torrents.
User avatar
ElPancho
Active Level:
Active Level:
Posts: 1290
Joined: Fri Apr 11, 2008 07:18

Post by ElPancho » Tue Sep 23, 2008 15:33

Absolute kijktips zijn dat, classics.

Wiebe en Mitchell laten toch weer zien dat competitie het mooiste in mensen naar buiten brengt.

King of Kong, a fistfull of quarters heb ik hier liggen. Maar via een torrent oid moet het ook lukken. Lukt het niet shoot me a pm, ik maak hem dan voor je.

Meer on-topic: mooie verzameling begint dat te worden ! Jammer dat je de silver-age (de 90's) heb gemist. Heeft mijn broer ook, kwam door studie.

Maar hoe je beschrijft dat je nog weet dat je vader thuiskwam vind ik echt gaaf. Ik heb namelijk dezelfde herinnering (maar dan met sinterklaas en mijn eigen vader -joh-) dat we de Philips Odysee kregen.

Die heb ik nog steeds, met minty doos. In november wordt mijn gamesroom gebouwd. Ik zal dan ook wat gaan posten.
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 15:48

ruderudie wrote:Misschien iets voor jou Pooyan, ik heb een DVD hier liggen met de 5 delige Discovery serie "The evolution of the videogame". De eerste 2 afleveringen gaan geheel over het ontstaan van de game (pre-pong) t/m klassiekers als Donkey Kong. Je kunt de DVD gewoon via je DVD-speler afspelen, dus wil je een kopietje moet je het maar even laten weten dan stuur ik hem naar je op. (voor de moeite van de EXC inkoop)

Als Kong fan moet je ook zeker "The King of Kong" zien als je die nog niet kent. Die heb ik helaas alleen origineel maar die is overal beschikbaar via torrents.


Bedankt voor je aanbod, maar laat ik ze toevallig allebei al hebben :P Heb ze ook al een paar keer bekeken en blijf ze zeer boeiend vinden. Met name de menselijke aspecten in The King of Kong (heb je ooit wel eens een leipo als Roy Child, aka Mr. Awesome gezien?).

Ik probeer mijn vrouw ook naar die doku te laten kijken, zodat ze hopelijk wat meer begrip voor mijn hobby krijgt. Maar ze trap er nog niet in.

Overigens heb ik de hoofdstukken van The King of Kong als DIVX files op mijn PC gestuurde Mame kast staan, zo kan ik ze tussen de games door nog eens bekijken.
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 16:03

ElPancho wrote:
Meer on-topic: mooie verzameling begint dat te worden ! Jammer dat je de silver-age (de 90's) heb gemist. Heeft mijn broer ook, kwam door studie.

Maar hoe je beschrijft dat je nog weet dat je vader thuiskwam vind ik echt gaaf. Ik heb namelijk dezelfde herinnering (maar dan met sinterklaas en mijn eigen vader -joh-) dat we de Philips Odysee kregen.

Die heb ik nog steeds, met minty doos. In november wordt mijn gamesroom gebouwd. Ik zal dan ook wat gaan posten.


Ach, de silver-age haal ik wel in. Ja, dat van mijn vader is grappig, ik zie hem nog zo door de deur binnen lopen. Maar ik heb ook goede herinneringen aan mijn CBM 64 tijdperk. Man wat heb ik daar, samen met een buurjongen veel plezier mee gehad.

Helaas heb ik door studie en werk ongeveer de hele periode 1986 - 1998 wat gamen betreft gemist. Ik kwam er pas weer mee in aanraking door een artikel in een computerblad in 1998. Dat ging over emulatiesoftware voor oude arcade games. Inderdaad: dat was Mame. Ik kan me herinneren dat ik, nadat ik Mame en een paar roms had gedownload (dat was toen nog inbellen geblazen) iets voelde dat niet te beschrijven is; ik startte voor het eerst in 16 jaar Crazy Kong weer op en de beelden, maar vooral de geluiden maakten dat ik weer terug was in mijn stamcafé van vroeger, compleet met de lucht van sigaretten en verschraald bier. Een openbaring. Het café is er nog steeds (is nu een coffeshop) en ieder keer als we er langs rijden roep ik: Hier is het allemaal begonnen! :D

Ik kan er nog uren over vertellen, maar dat is niet voor iedereen boeiend, helaas.
User avatar
Pat7o
Active Level:
Active Level:
Posts: 561
Joined: Sun Jan 20, 2008 14:25
Location: Rotterdam

Post by Pat7o » Tue Sep 23, 2008 16:39

pooyan wrote:
ElPancho wrote:
Ik kan er nog uren over vertellen, maar dat is niet voor iedereen boeiend, helaas.


Voor mij zeker wel boeiend, temeer omdat ik die tijd (gelukkig) ook heb meegemaakt. Ook mijn oudere broer kwam voor het eerst thuis met Pong en ik was verkocht als kleine jongen van 7. Daarna kwam hij thuis met een Videopac en kocht ik zelf mijn eerste console de Atari 2600. Geweldige tijd. Commodore 64 was ook super! urenlang regels uit tijdschriften overtikken om daarna de meest suffe game aller tijden te kunnen spelen...Arcadehallen volop nog in Nederland. Ik kan me nog precies voorstellen hoe ik voor het eerst in zo'n hal kwam en de 1e game die een geweldige indruk op me maakte: Zaxxon... speel die game nog steeds af en toe als ik een nostalgische bui heb. :)
Those were the days...en nu heb ik gewoon een Astro thuis staan! ook leuk! :)

Ben trouwens erg geintereseerd in die Discovery serie..als iemand die voor mij kan kopieren zou ik dat erg waarderen.
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 17:42

Pat7o wrote:
Ben trouwens erg geintereseerd in die Discovery serie..als iemand die voor mij kan kopieren zou ik dat erg waarderen.


Regel ik voor je 8)
almighty

Post by almighty » Tue Sep 23, 2008 17:59

pooyan wrote:
Pat7o wrote:
Ben trouwens erg geintereseerd in die Discovery serie..als iemand die voor mij kan kopieren zou ik dat erg waarderen.


Regel ik voor je 8)

Als je dan toch bezig bent heb ik ook wel interesse :roll:
Ik hoor wel wat het me kost.
User avatar
Pat7o
Active Level:
Active Level:
Posts: 561
Joined: Sun Jan 20, 2008 14:25
Location: Rotterdam

Post by Pat7o » Tue Sep 23, 2008 18:14

pooyan wrote:
Pat7o wrote:
Ben trouwens erg geintereseerd in die Discovery serie..als iemand die voor mij kan kopieren zou ik dat erg waarderen.


Regel ik voor je 8)


Top! :)

Pm!
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 18:19

De discovery documentaire bestaat uit 5 afleveringen en ik heb ze ooit eens gedownload via een nieuwsgroep.

Het zijn Divx files en op dit moment ben ik ze voor jullie aan het uploaden. Als het goed gaat, zijn ze morgen beschikbaar. Link volgt dan.
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 18:28

Pat7o wrote:Voor mij zeker wel boeiend, temeer omdat ik die tijd (gelukkig) ook heb meegemaakt. Ook mijn oudere broer kwam voor het eerst thuis met Pong en ik was verkocht als kleine jongen van 7. Daarna kwam hij thuis met een Videopac en kocht ik zelf mijn eerste console de Atari 2600. Geweldige tijd. Commodore 64 was ook super! urenlang regels uit tijdschriften overtikken om daarna de meest suffe game aller tijden te kunnen spelen...Arcadehallen volop nog in Nederland. Ik kan me nog precies voorstellen hoe ik voor het eerst in zo'n hal kwam en de 1e game die een geweldige indruk op me maakte: Zaxxon... speel die game nog steeds af en toe als ik een nostalgische bui heb. :)
Those were the days...en nu heb ik gewoon een Astro thuis staan! ook leuk! :)



Ah, de A2600. Ik speel nu nog regelmatig Demon Attack op de console. Wat mij betreft is dit samen met Pitfall de mooiste A2600 game.

En ik heb ook eindeloos regels ingetypt, en als ik geluk had deed de game het in één keer!

Zaxxon heb veel ik op de CBM 64 gespeeld en nog steeds trouwens. Echt een geweldige game, en ik vond toen de CBM 64 uitvoering grafisch ook overweldigend. Maar ja, je was nog niet zoveel gewend.
User avatar
Pat7o
Active Level:
Active Level:
Posts: 561
Joined: Sun Jan 20, 2008 14:25
Location: Rotterdam

Post by Pat7o » Tue Sep 23, 2008 18:54

pooyan wrote:
Pat7o wrote:
En ik heb ook eindeloos regels ingetypt, en als ik geluk had deed de game het in één keer!



jaaah..en zoniet alle 1000 regels doornemen om de fout te ontdekken..en toch was dat spannend...voor veel van de jongere nozomi lezers niet te begrijpen, maar het gaf gewoon een kick als de game dan ineens werkte.
typen op een ZX81 (van mijn oudere broer) was helemaal verschrikkelijk.

H.E.R.O.op de c64 was voor mij ook een topper. Heb hem pas nog eens gespeeld op mijn xbox emu en spel is nu zo simpel, maar nog steeds leuk.
almighty

Post by almighty » Tue Sep 23, 2008 18:58

C64 was voor mij ook een geweldige tijd en speelde vooral deze game erg veel en laat ik nu iets vinden op youtube, geweldig!
http://www.youtube.com/watch?v=iBqZBKC2cRE
Voor die tijd echt een mooie soundtrack :wink:
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 19:12

almighty wrote:C64 was voor mij ook een geweldige tijd en speelde vooral deze game erg veel en laat ik nu iets vinden op youtube, geweldig!
http://www.youtube.com/watch?v=iBqZBKC2cRE
Voor die tijd echt een mooie soundtrack :wink:


Ziet er goed uit, een beetje in de stijl van Great Giana Sisters. Ik ga ze morgen maar eens op een floppie wegschrijven en dan op mijn oude CBM64 spelen.

Bedankt voor de tip. Hier nog een paar leuke shots (zomaar) http://c64.kset.org/64imagegame1.shtml
mustbeDreaming
Active Level:
Active Level:
Posts: 139
Joined: Mon Sep 08, 2008 11:06

Post by mustbeDreaming » Tue Sep 23, 2008 19:19

Leuke kast! Zijn de character-stickers ook je favorieten?
almighty

Post by almighty » Tue Sep 23, 2008 19:26

pooyan wrote:
almighty wrote:C64 was voor mij ook een geweldige tijd en speelde vooral deze game erg veel en laat ik nu iets vinden op youtube, geweldig!
http://www.youtube.com/watch?v=iBqZBKC2cRE
Voor die tijd echt een mooie soundtrack :wink:


Ziet er goed uit, een beetje in de stijl van Great Giana Sisters. Ik ga ze morgen maar eens op een floppie wegschrijven en dan op mijn oude CBM64 spelen.

Bedankt voor de tip. Hier nog een paar leuke shots (zomaar) http://c64.kset.org/64imagegame1.shtml

Geweldig!
Zit nu ook een beetje op youtube te kijken naar wat video's met de beste music van de C64.Het blijft me verbazen hoe goed dat klinkt!
Soms krijg ik de neiging om een Amiga CD32 te kopen met floppy drive en meteen Turrican te gaan spelen haha.
ckong

Post by ckong » Tue Sep 23, 2008 23:02

pooyan wrote:De discovery documentaire bestaat uit 5 afleveringen en ik heb ze ooit eens gedownload via een nieuwsgroep.

Het zijn Divx files en op dit moment ben ik ze voor jullie aan het uploaden. Als het goed gaat, zijn ze morgen beschikbaar. Link volgt dan.


Gepost. zie hier http://forum.nozomi.nl/viewtopic.php?t=1843
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Wed Sep 24, 2008 07:17

almighty wrote:Soms krijg ik de neiging om een Amiga CD32 te kopen met floppy drive en meteen Turrican te gaan spelen haha.

I raad het af. gezeur en de games zijn toch niet vet. De muziek daarentegen is een compleet ander verhaal. Maar de muziek kan je apart downloaden en er zijn special players ook voor.
-Turrican I & II
-Sly Spy
-Ghouls 'n Ghosts

Zijn mijn favorieten, maar de rest van de Amiga games hebben ook hele mooie muziek.
ckong

Post by ckong » Sun Oct 05, 2008 15:44

Vandaag op de retro specomputerbeurs geweest en daar de volgende shmup's aangeschaft:

Gunbird 2 (DC - sealed)
Castle Shikigami - War of the worlds (PS2)
Mushihime Sama (PS2)
Silpheed - the lost Planet (PS2)
Gunbird special Edition (PS2)
Psyvariar Complete Edition (PS2)

Op een enkeling na niet de allerbeste PS2 shooters, maar toch leuk voor de verzameling.

Image
ckong

Nieuwe aanwinsten

Post by ckong » Sat Nov 08, 2008 23:28

In september en oktober heb ik een paar PCB's aangeschaft, met name golden oldies:

- Sexy Parodius
- Salamander 2 (al eerder gepost)
- Strikers 1945 (idem)
- Super Spacefortress Macross

De eerste twee vind ik top, mooie horizontale shooters die het in zich hebben echte klassiekers te worden, voorzover ze het al niet zijn. Strikers 1945 is wel OK, maar ik had er meer van verwacht. Ik heb er even over gedacht hem weg te doen, maar ik hou hem voorlopig nog even. Macross valt tegen, zowel qua gameplay als graphics. Staat nu ergens op marktplaats te koop (pagina ...tig)

Vandaag heb ik de volgende PCB's binnen gekregen:
- Crazy Kong (Falcon)
- Gyruss (konami)

Beiden aangeschaft uit nostalgische redenen, jeugdsentiment, noem het maar op. Met Crazy Kong is mijn video game experience begonnen, en terwijl ik dit type hoor ik de game op de achtergrond lekker tokkelen. Ik had gelukkig nog een Jamma adapter van een onlangs verkochte PCB, Donkey King (bah, een bootleg), die 1 op 1 op de PCB van Crazy Kong past.

En omdat ik recent mijn NAC getate hebt, ben ik maar eens begonnen met het opbouwen van een top vertikale shooter verzameling. De bestellingen zijn al geplaatst, geld al overgemaakt, nu dus maar even afwachten :P
ckong

Post by ckong » Sat Nov 15, 2008 00:19

Vandaag heb ik de volgende arcade PCB's binnengekregen:

- DonPachi. ik weet het, niet de beste, maar wel de eerste in de serie die ik uiteindelijk compleet wil hebben, m.u.v. Bee Storm. En het blijft natuurlijk een geweldige shooter

- Ibara. Hoef ik niets over uit te leggen.

- Espgaluda. Idem

Al met al een mooie aanvulling op mijn shooter verzameling. En ik heb vandaag ook mijn Konami2Jamma adapter ontvangne, dus ik kan Gyruss nu lekker op mijn oude cab aansluiten.

En er is nog meer onderweg, zowel (heel) oud, als wat recentere games.

Ik geloof dat dit een knalweekend word. :lol:
goatboy

Post by goatboy » Sat Nov 15, 2008 12:28

Wat een feest! Leuke pakketjes zijn dat. :)

Wat Ibara betreft. Ik gebruik zelf geen continues. Dus kom tot nu niet verder dan level 3. Je moet de bom zoveel mogelijk gebruiken om een mega score te behalen. Net zoals Garegga.

Wel kicken hoor, Galuda staat ook nog steeds op mijn lijst van betaalbare Cave pcb's.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Tue Nov 18, 2008 22:05

Vette shit Erik, ik zal ooit volgen hehe
Veel plezier ermee en nu op naar de rest ;)
ckong

Post by ckong » Wed Nov 19, 2008 12:26

Psykick wrote:Vette shit Erik, ik zal ooit volgen hehe
Veel plezier ermee en nu op naar de rest ;)


Dat komt wel goed met de rest :)

Eergisteren heb ik de volgende PCB's in ontvangst mogen nemen:
- Fantastic Journey (Aka Gokujo Parodius), mijn tweede Parodius game. Ze blijven erg leuk.
- Esp.ra.de
- Dragon Blaze

Mijn shooter PCB collectie begint nu ergens op te lijken.
Post Reply