Pooyan's nieuwe aanwinst: New Astro City

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
ckong

Pooyan's nieuwe aanwinst: New Astro City

Post by ckong » Mon Sep 01, 2008 21:36

Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse nieuwe bezitter van een New Astro City, een gewilde kast waarvan sinds kort een behoorlijk aantal te vinden zijn in Nederland (met dank aan rklok).

Ik heb er nog niet echt op kunnen spelen, want ik ben vooral bezig geweest met poetsen. Alles wat losgeschroefd kon worden heb ik losgeschroefd, met uitzondering van de twee grote paneeldelen. Tsjonge, wat was de kast op sommige plaatsen smerig, met name onder het controlepaneel. En vergeeld. Bovendien heeft één of andere Jap met rode verf lopen smijten; de linkerkant en de voorkant van de kast, inclusief beeldscherm, zat vol rode verfspatten. Maar met een goede auto cleaner heb ik alles weer erg mooi kunnen krijgen, inclusief alle aanslag op het glaspaneel. De kast is uiteraard niet mint, maar toch zeker in zeer goede staat.

Hieronder een paar foto's.

Voor aanvang van de poetsbeurt

Image

Na afloop poetsbeurt

Image

Image

Image

Let bij onderstaande foto niet op de vegen bij de speakers en zo, dat is cleaner die nog weggepoetst moet worden. Het ziet er nu uit als nieuw (helaas geen foto van).

Image

Ben nu bezig met testen. Heb eerst de Mame PC aangesloten. Werkelijk prachtig beeld, behalve een plek van ongeveer rond 10 cm in de rechter bovenhoek, daar is de kleur 'vervormd'. Ik wist echter dat dit na een transport kan voorkomen en vaak weer snel verdwijnt. en inderdaad, na een uurtje of zo constant aanstaan was de verkleuring helemaal weg. Ook de DC2jamma, de Saturn2jamma en de PSX2jamma geven een mooi beeld.

Klein minpuntje (echt klein) is dat het controlepaneel niet helmaal jofel is. De linker joystick heeft zijn beste tijd gehad (met name down hapert), de one player button doet het niet, de 1player buttons 5 en 6 zijn niet aangesloten, van de rechter joystick mist een deel van de bedrading en van de 2player buttons is alleen de eerste button aanwezig. Maar dit kan allemaal opgelost worden, onder andere met nieuwe onderdelen, wat ik toch al van plan was. :P

Image

Conclusie, Ik ben helemaal blij met deze cab en ik zal er waarschijnlijk nog veel plezier mee hebben. als de cab helemaal klaar is zal ik nog een paar foto's plaatsen.
Last edited by ckong on Mon Sep 01, 2008 21:46, edited 1 time in total.
almighty

Post by almighty » Mon Sep 01, 2008 21:43

Zo te zien ook lekker druk bezig pooyan :)
En mijn linker stick reageerde ook niet echt lekker meer dus gewoon meteen alles eruit getrokken en meteen een nieuwe kit besteld.
En dat met die bepaalde kleuren kun je makkelijk verhelpen door even in de cab(bij de voeding)op Demag te drukken.
ckong

Post by ckong » Mon Sep 01, 2008 21:45

almighty wrote:En dat met die bepaalde kleuren kun je makkelijk verhelpen door even in de cab(bij de voeding)op Demag te drukken.


Bedankt voor de tip. Moet je dat doen als de de kast aanstaat, of niet?
almighty

Post by almighty » Mon Sep 01, 2008 21:46

Ja dan staan je kleuren meteen weer goed.
Uiteindelijk kun je hem dan nog mooi afstellen naar wens onder je cp.
ckong

Post by ckong » Tue Sep 09, 2008 11:21

Ik was het zat om steeds het deurtje van het coin mechanisme open te moeten houden om makkelijk credits toe te voegen (bij gebrek aan yen munten) en ik heb daarom het coin mechanisme omgebouwd. Ik had nog een stapel oude Duitse 10 pfennig munten, en na wat geknutsel aan het coin mechanisme (met name verschuiven van wat palletjes en verwijderen van magneet) kan ik deze nu gebruiken voor de credits.

En mocht ik nog een keer de hand kunnen leggen op 50 of 100 yen munten, dan is het mechnisme zo weer in originele staat terug te zetten.
almighty

Post by almighty » Tue Sep 09, 2008 11:51

je had ook een draadje aan de jamma loom kunnen solderen en daar een push button op aan kunnen sluiten en deze kunnen gebruiken om credits toe te voegen :)
Maar op deze manier kan het ook.
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Tue Sep 09, 2008 12:18

almighty wrote:je had ook een draadje aan de jamma loom kunnen solderen en daar een push button op aan kunnen sluiten en deze kunnen gebruiken om credits toe te voegen :)
Maar op deze manier kan het ook.

Of zelfs aansluiten op de start knop :D
Dus als je drukt krijg je coin en start tegelijk.
Dit werkt dan zo:
1e keer 1 credit
2e keer start game + 1 credit
3e keer +1 credit

Maar sky is the limit.
almighty

Post by almighty » Tue Sep 09, 2008 12:23

d wrote:
almighty wrote:je had ook een draadje aan de jamma loom kunnen solderen en daar een push button op aan kunnen sluiten en deze kunnen gebruiken om credits toe te voegen :)
Maar op deze manier kan het ook.

Of zelfs aansluiten op de start knop :D
Dus als je drukt krijg je coin en start tegelijk.
Dit werkt dan zo:
1e keer 1 credit
2e keer start game + 1 credit
3e keer +1 credit

Maar sky is the limit.

Maar dan moet je in de astro een nieuw gat maken en das zonde :P
ckong

Post by ckong » Tue Sep 09, 2008 12:50

Dat is inderdaad ook een aantal mogeljkheden, maar ik wil de 'arcade game experience' zo getrouw mogelijk maken. En daarbij hoort een MP3 met arcade achtergrond geluiden en rinkelend geld. :D

PS: ik heb op het forum van SHMUP een topic geopend over console SHMUP's die in Tate aanzicht te spelen zijn (in mijn geval een console die is aangesloten op een cab met vertikale monitor). Ik wil daar graag een lijst van maken/hebben en misschien is er vanuit hier ook input mogelijk.
ckong

Post by ckong » Sat Oct 25, 2008 20:44

Ik was van de week bij Psykick op bezoek, en ik ben helmaal onder de indruk van de uitstraling van zijn New Astro monitor. zoals iedereen heeft kunnen zien in zijn topic heeft hij zijn monitor laten poetsen (coating weghalen) door een poetsbedrijf. Ik heb met eigen ogen gezien dat het resultaat verbluffend is, geen enkel krasje en een spiegelgladde en strakke monitor. Aangezien ik me vanaf het begin al stoorde aan twee kleine beschadigingen in de coating van mijn monitor (sigaret burns?) was mijn beslissing snel genomen. Dat wil ik ook!

Zo gezegd, zo gedaan. Omdat ik geen poetsbedrijf in de buurt ken, heb ik bij een car shop wat poetsdoeken en Commandant 5 gehaald:

Image

Daarmee ben ik vervolgens, onder het genot van de laatste CD van Katie Melua en een biertje, aan de slag gegaan, en wel handmatig aangezien ik geen ervaring heb met een poetstol op een boormachine. Eerst een klein stukje op de zwarte rand van de monitor (zie je toch niet als de bezel op zijn plek zit). Dat ging goed. Toen 1 van de al aanwezige beschadigingen aangepakt. ging ook goed.

Toen een keertje diep adem gehaald en midden op de monitor echt aan de gang gegaan:



Image

Het is zwaar werk, en je moet goed met een looplamp of zo de monitor steeds inspecteren of er nog coating resten zijn, maar na een goed half uur had ik dit resultaat (links gedaan, kleine ronde vlek rechts was mijn tweede proefje):

Image

een klein half uurtje verder was ik helemaal klaar. Nadat ik alles goed uitgewreven had kon ik de monitor inspecteren. En ja hoor, spiegelglad, geen enkel, maar dan ook geen enkel krasje meer, en alle beschadigingen in de coating zijn uiteraard ook weg. OK, de monitor spiegelt wel iets meer, maar ik zet hem toch niet in direct licht.

Kortom, echt een aanrader. Je maakt de monitor weer als nieuw.

Mijn volgende projectje één dezer dagen is het zelf inbouwen van een tri-sync chassis (ook hiervan verbluffende resultaten gezien bij Psykick op de DC, de cube en Atomiswave. De 15Khz games zien er ook nog steeds strak uit). Ik heb het chassis al in huis (Rodotron 666A-29 van excellentcom).

Oh ja, ik heb vandaag ook een EUR 0,50 muntproever ingebouwd. Niet origineel, maar wel lekker (makkelijk). Bovendien is de kans nu groter dat ik bij vrienden en familie nog iets van mijn investeringen terug verdien :D En wat dacht je van de koninginnedag markt? Veel publiek en een lekkere shooter. Is maar een idee.
almighty

Post by almighty » Sat Oct 25, 2008 21:24

Ziet er zeker gelikt uit man!

edit: las dat je geen poetstol had gebruikt en dus dit alles met de doek heb gedaan, nice!
Zeker eerst aanbrengen met een droge doek en dan 5 min. laten inwerken en dan uitwrijven totdat alles weg is?

Heb je even een pm gestuurd en hoor wel hoe je precies aan de slag bent gegaan :)

Marc.
Last edited by almighty on Sat Oct 25, 2008 22:07, edited 2 times in total.
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Sat Oct 25, 2008 21:31

Klasse gedaan Erik, ziet er top uit, nu nog tri syncen en deze cab kan er voorlopig weer tegenaan en zal je aardig wat speelplezier geven ;)
Moeten we trouwens nog een keer overdoen zo'n meeting als de projecten klaar zijn en mss even wat brainstormen over nieuwe projecten hehehe
mustbeDreaming
Active Level:
Active Level:
Posts: 139
Joined: Mon Sep 08, 2008 11:06

Post by mustbeDreaming » Sat Oct 25, 2008 22:44

Ziet er mooi uit!
Zie dat je ook geluk heb gehad met een betere versie psu :)
ckong

Post by ckong » Sat Oct 25, 2008 23:19

Psykick wrote:Klasse gedaan Erik, ziet er top uit, nu nog tri syncen en deze cab kan er voorlopig weer tegenaan en zal je aardig wat speelplezier geven ;)
Moeten we trouwens nog een keer overdoen zo'n meeting als de projecten klaar zijn en mss even wat brainstormen over nieuwe projecten hehehe


Dank, dank. W'll meet again for sure.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Mon Oct 27, 2008 08:31

De monitor blinkt mooi inderdaad, maar is die coating niet speciaal aangebracht om de spiegeling van licht tegen te gaan?
goatboy

Post by goatboy » Mon Oct 27, 2008 09:18

ruderudie wrote:De monitor blinkt mooi inderdaad, maar is die coating niet speciaal aangebracht om de spiegeling van licht tegen te gaan?


Dat dacht ik namelijk ook. Ik neem wel een krasje op de koop toe. :)
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Mon Oct 27, 2008 09:36

Ja dat is wel zo, maar in een normaal verlichte ruimte zie je geen enkel verschil en aangezien geen van ons in direct zonlicht gaat spelen 8) . Ook al zou je dat wel doen is het verschil echt minimaal en evt. te compenseren met contrast en brightness. Ik zeg gewoon doen ;)
almighty

Post by almighty » Mon Oct 27, 2008 09:53

Psykick wrote:Ja dat is wel zo, maar in een normaal verlichte ruimte zie je geen enkel verschil en aangezien geen van ons in direct zonlicht gaat spelen 8) . Ook al zou je dat wel doen is het verschil echt minimaal en evt. te compenseren met contrast en brightness. Ik zeg gewoon doen ;)

Je was me net een stapje voor bedoel niemand gamed in de volle zon op z'n scherm en zelfs de huidige lcd's/tv hebben hier nog last van.
Ga ook veel liever voor een clean scherm en wat Psykick al zei is dat je eventueel het iets kan bijstellen met contrast/helderheid.
Net even gekeken naar m'n astro met vol licht op m'n scherm en kan gerust m'n haar kamen.(wat er nog van over is :lol: )
Ook zie ik dat m'n OK Baby geen of minimale coating heeft en dit scherm is ook superglad en geen last van lichtinval,spiegeling,etc.(scherm is natuurlijk ook anders)
ckong

Post by ckong » Mon Oct 27, 2008 10:12

ruderudie wrote:De monitor blinkt mooi inderdaad, maar is die coating niet speciaal aangebracht om de spiegeling van licht tegen te gaan?


Ja, dat is zo, maar als de cab niet in het direct licht staat mis je de coating helemaal niet. En ik heb het ook gedaan omdat ik 2 kleine beschadigingen had in de coating. Die zijn nu weg, net als alle andere krassen. Echt, een verschil van dag en nacht, de kleuren zijn wat briljanter en als je achter de cab zit te gamen ziet de monitor er gewoon schitterend uit.
User avatar
R2-2D
Active Level:
Active Level:
Posts: 779
Joined: Sat Nov 26, 2005 23:59
Location: Enschede

Post by R2-2D » Mon Oct 27, 2008 10:15

Wat ik ook wel eens vaker heb gehoord , is dat de kleuren na het weghalen van de coating beter tot hun recht komen. Kunnen jullie dit bevestigen ?
ckong

Post by ckong » Mon Oct 27, 2008 10:32

R2-2D wrote:Wat ik ook wel eens vaker heb gehoord , is dat de kleuren na het weghalen van de coating beter tot hun recht komen. Kunnen jullie dit bevestigen ?


Ja, dat schrijf ik ook, de kleuren zijn briljanter.
goatboy

Post by goatboy » Mon Oct 27, 2008 11:19

Briljantere kleuren? I'm tempted. :) En dat alleen met een poetsdoekje? Wow!

Pooyan: Waar heb je die muntproever vandaan gehaald?
almighty

Post by almighty » Mon Oct 27, 2008 11:21

Volgens mij kun je het een beetje vergelijken met het kijken door een lichte zonnebril.Met coating zijn de kleuren wat dieper(contrast erg laag).
Ga vandaag ook aan de slag 8)
ckong

Post by ckong » Mon Oct 27, 2008 12:06

goatboy wrote:Pooyan: Waar heb je die muntproever vandaan gehaald?


Heeft Psykick voor me geregeld.
ckong

Post by ckong » Mon Oct 27, 2008 12:24

almighty wrote:Volgens mij kun je het een beetje vergelijken met het kijken door een lichte zonnebril.Met coating zijn de kleuren wat dieper(contrast erg laag).
Ga vandaag ook aan de slag 8)


Succes, en wel foto's posten hè :wink:
Post Reply