Zelf gemaakte DDR Machine

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
Post Reply
User avatar
Ricepuppet
Active Level:
Active Level:
Posts: 362
Joined: Wed Oct 05, 2005 11:43
Contact:

Zelf gemaakte DDR Machine

Post by Ricepuppet » Tue Jul 29, 2008 10:22

Ik heb weer inspiratie gekregen om aan een nieuw project te beginnen. Wat bedoel ik? Een aantal jaar geleden heb ik, samen met mijn vader, eigenhandig, een arcadekast gebouwd. Dat project was goed gelopen, en na een aantal jaar heb ik deze weg gedaan omdat ik er op uitgekeken was.

Een aantal jaar daarna, maakte ik kennis met 'Dance Dance Revolution' (DDR). De game maakte extreme indruk op me - op elke Aziaat _O- - en heb er elke dag heel wat nummers op weggedanst.

Van het weekend was ik weer eens op Scheveningen DDR aan het spelen tegen een vriend. Ik vroeg me af of ik dit hele gebeuren ook niet zelf kon bouwen...


Image

Ik heb voor het proces gewoon afvalhout gebruikt; het verschil met nieuwe planken is nihil als je het netjes afwerkt. Eerst alles uitgetekend, toen gaten geboord om m'n electrische figuurzaag erin te krijgen. Was niet helemaal blij met het resultaat toen het hout eruit was, maar bijschaven doet wonderen. Monitor uit elkaar gehaald; deze komt er dus schuin op te staan. Speaker erin gezet om positie te bepalen.

Image

Ben naar de bouwmarkt geweest om een hele teringzooi van 'L'tjes' te kopen (bij elkaar 30 euro aan metalen L-tjes) Monitor vastgemonteerd aan de basis (wat een klotewerk was b.t.w.) een hoop 'houders' gemaakt door de L'en te buigen; deze houders houden de speakers en de PC vast aan de basis. Tevens de speakers vastgemonteerd door te licht te doorboren, wat een risico was. Daarna alle draden bij elkaar gehaald, en met crepe tape bij elkaar geplakt. Ervaring leert dat crepe tape lang mee gaat als het om kabels bij elkaar houden gaat.


Image

Om het geheel een nette look te geven, een lange witte foliesticker gekocht (die je voor ramen gebruikt) en deze op maat erop geplakt. Boxen uiteraard eruit gesneden, anders knalt het geluid tegen de sticker aan hehehe.. Vervolgens de DDR control kast gemonteerd aan de basis, en voila; een compacte DDR machine.

Hij is nog niet volledig klaar; ik wil graag de zijkanten met geperforeerd aluminium dichtmaken, maar je betaalt een fortuin voor dat spul, dus dat komt nog wel. Ook het stukje ijzer en hout, vlak onder monitor moet ik nog weg werken.


Image

Vandaag verder gewerkt aan de kast. Het weer was mooi (maar heet) anyway, naar de Praxis gereden, weer vertrokken met een hoop rotzooi; MDF platen, houten stok en L'tjes, rooster en raamsluitingen. Ook naar de Kijkshop gegaan om een Dremel te halen. Althans, de goedkopere variant van een Dremel. Werkt net zo goed. Gelijk ook een USB hub gehaald, dit was de goedkoopste, don't mind de oranje EK-look, hij zit toch in de kast verborgen, niemand die het ziet :)

Eerst de houten stok door midden gezaagd ter versteviging aan de achterzijde; hierdoor kunnen de MDF planken makkelijk steunen. MDF zijpanelen erop gezet, en een roostertje in een van de panelen verwerkt zodat er wat lucht in en uit kan ontsnappen tijdens het gamen.

Image

Bovenplankje erop gezet; de reden hiervoor is dat op het bovenste plankje uiteindelijk een paar discolichten komen voor het gamen, in de toekomst. Draden weer opnieuw bewerkt, USB Hub netjes geplaatst; dit is zeer handig omdat ik telkens op m'n rug moest gaan liggen als ik een muis of toetsenbord moest aansluiten. De USB uitgangen zitten namelijk onderaan de kast -_-

Deurtje gemaakt zodat ik er makkelijk bij kan als ik nieuwe muziek op de PC wil zetten en ook om dingen bij te werken. Achterkant van het deurtje word gesloten door de raamsluitingen (ijzeren paneeltje dat je van links naar rechts kan duwen, zoals je ze ook bij voordeuren hebt als beveiliging)

En de grote foto geeft weer wat het tot nu is. Van de week de ombouw wit spuiten. Wat ik heb gemerkt is dat DDR'en relaxed gaat, maar het kiezen klote; de controlbox (het zwarte doosje) zit te ver verwijderd, dus je moet telkens naar voren leunen om er bij te kunnen. Ben van plan dat ook naar voren te brengen met ijzeren beugels. Alleen moet ik een verlengkabel vinden voor de LPT Gameport. Ik weet eigenlijk niet wat voor verlengkabel ik daar voor nodig heb. Het is een standaard 'moeder/vader' uitgang.

P.S> Misschien niet opgevallen, maar heb de rand van de monitor ook wit gespoten ^_^
http://facebook.com/bleedingviolin - BleedingViolin - Customizing at a Higher Level
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Tue Jul 29, 2008 10:28

:O stoer! Misschien een keer een filmpje om het in actie te zien? (of jij)
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
Peet1979

Post by Peet1979 » Tue Jul 29, 2008 12:42

Rice, RESPECT maar dat wist je al!

Wat een handig mannetje ben je ook he! Jij bent echt van alle markten thuis!
User avatar
ZiEk
Active Level:
Active Level:
Posts: 960
Joined: Fri Nov 17, 2006 02:28
Location: Haarlem
Contact:

Post by ZiEk » Tue Jul 29, 2008 14:36

hahahhaah a lachen echt te grappig. Cool projectje wil zeker ook een filmpje zien ervan in actie :)

Mis wel echt een zooitje lampjes en zow, je zou al heel makkelijk van die pc-mod tl balkjes aan de buitenkan van je kast kunnen doen, die dingen kan je gewoon aan je pc voeding pluggen en zommige reageren ook op geluid en dat zou er zeker passen bij een ddr machine.

en een paar grappige pushbuttons aan de voorkant zou ook cool zijn: sanwa verkoopt ook sterretjes, hartjes en andere geinige knoppen.
Image
User avatar
Ricepuppet
Active Level:
Active Level:
Posts: 362
Joined: Wed Oct 05, 2005 11:43
Contact:

Post by Ricepuppet » Mon Sep 08, 2008 22:05

Mildoe wrote::O stoer! Misschien een keer een filmpje om het in actie te zien? (of jij)


Toevallig.. maar let niet op het filmpje zelf, het was meer om te kijken hoe Youtube werkte :)

http://nl.youtube.com/watch?v=Pa2F-9zAgFQ

ZiEk wrote:hahahhaah a lachen echt te grappig. Cool projectje wil zeker ook een filmpje zien ervan in actie :)

Mis wel echt een zooitje lampjes en zow, je zou al heel makkelijk van die pc-mod tl balkjes aan de buitenkan van je kast kunnen doen, die dingen kan je gewoon aan je pc voeding pluggen en zommige reageren ook op geluid en dat zou er zeker passen bij een ddr machine.

en een paar grappige pushbuttons aan de voorkant zou ook cool zijn: sanwa verkoopt ook sterretjes, hartjes en andere geinige knoppen.


Klopt, dat ben ik ook allemaal van plan. Maar financieel heb ik er niet middelen voor op dit moment, hoe graag ik ook wil. Het project staat even op pauze. Waarschijnlijk ga ik in de herfst periode weer verder met bouwen/plakken/zagen/monteren etc.
http://facebook.com/bleedingviolin - BleedingViolin - Customizing at a Higher Level
Post Reply