Dreamcast jamma

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
almighty

Post by almighty » Thu Aug 28, 2008 09:40

BDT wrote:je hebt nodig:

- dreamcast pads voor de controls
- DC AV kabel
- jamma stekker

meer?


Zelf heb ik alleen de dc pad hack gedaan en de jamma dreamcast print gekocht.
BDT

Post by BDT » Thu Aug 28, 2008 09:44

En waar heb je die gescoord? (die Jamma Dreamcast print)
ckong

Post by ckong » Thu Aug 28, 2008 09:48

BDT wrote:je hebt nodig:

- dreamcast pads voor de controls
- DC AV kabel
- jamma stekker

meer?

zoals almighty al zei, het is erg makkelijk om zelf een DC2Jamma te maken. Wat je nodig hebt is:
1. een DC controller om te hacken. Almighty heeft op de eerste pagina van deze thread een zeer duidelijk plaatje gepost. Kun je goed gebruiken.
2. een RGB scart kabel. Deze kun je makkelijk hacken, en als je dat een beetje handig doet, kun je hem ook nog op de gewone manier gebruiken.
3. een audio versterker als je de audio vanaf de Scart kabel wil aansluiten op de jamma connector. Ik heb zelf een goedkoop mono versterkertje gebruikt waarop beide speakers in de cab zijn aangesloten. Wil je echt mooi geluid hebben, dan kun je beter een goede versterker en luidsprekers gebruiken.
4. een sinc separator circuit. Je tapt composite video vanaf de scart kabel en leidt hem door het circuit. Je hebt dan vervolgens composite cync, die je aansluit op de jamma fingerboard. Dit circuit is erg makkelijk zelf te maken.
5. Tot slot heb je een jamma fingerboard nodig.

Op deze site vind je nog meer info: http://www.mameworld.net/pc2jamma/

Hieronder vind je een schematisch overzicht van de DC2Jamma.

Image

En als je toch bezig bent, kun je meteen hetzelfde doen voor de Saturn en de PSX (dan heb je ook meteen de PS2 te pakken). Je kunt voor alle projecten hetzelfde cinc circuit en versterker gebruiken (moet je wel zorgen voor stekkerverbindingen). Saturn RGB en sync kun je op dezelfde manier doen als de DC. bij de PSX RGB hack moet je er aan denken dat je, voordat je de RGB signalen aansluit op de jamma adapter, eerst in elk RGB draadje een 220uF condensator soldeert. Als je dat niet doet krijg je een erg donker beeld.
BDT

Post by BDT » Thu Aug 28, 2008 09:57

Lekker technisch allemaal. Solderen is niet aan mij besteed. Ik gebruik altijd teveel lood :-)

Aardig veel werk dus toch om het zelf te maken...

Ik zie het al voor me: veel werk gedaan en uiteindelijk werkt het niet.

Kun je niet een soort van universele aansluiting maken? Ik heb een zogenaamde spider cable: daar kun je DC, SS, PSX, GC en Xbox op aansluiten. Heb je nog wel een probleem met de controllers natuurlijk...
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Thu Aug 28, 2008 10:05

In principe heb je met 5 draadjes solderen al beeld. Die transistor dingen had ik niet nodig op mijn monitor, maar dat schijnt te verschillen. ik zeg probeer eerst zonder, werkt het niet dan ga je nog eens kijken of je transistors echt nodig hebt.
2 of 3 draadjes geluid en controls, tja da's nog wel een karweitje, control pad hacken!
ckong

Post by ckong » Thu Aug 28, 2008 14:27

Control pad hacken is inderdaad het meeste soldeerwerk, maar technisch absoluut niet moeilijk. De te solderen leads zijn lekker groot (bij de standaard DC controller).

De Saturn controller was bij mij wel een behoorlijke klus. Ik had geen standaard controller, en het heeft wat zoekwerk gevergd voordat ik alle te solderen punten had gevonden. Is uiteindelijk wel gelukt.

BDT, ik zou het gewoon proberen, het is echt goed te doen en de voldoening als je klaar bent is groter dan wanneer je een kant en klaar produkt koopt. Bovendien zijn er op dit forum voldoende mensen te vinden die je verder kunnen helpen als je ergens vast komt te zitten.
BDT

Post by BDT » Fri Aug 29, 2008 08:42

Waar halen jullie alle onderdelen vandaan?
ckong

Post by ckong » Fri Aug 29, 2008 09:40

fingerboard vind je op internet. Overige electronica kun je ook op internet vinden, maar ook in electronica onderdelen winkels.

Ik heb zelf de stekkerverbindingen, versterkertje, LM1881N (nodig voor cinc circuit) en nog wat kleine dingen bij Starcab.net gekocht. Ze zijn niet duur en leveren snel.
BDT

Post by BDT » Fri Aug 29, 2008 10:39

Prijzen vallen idd alles mee. Misschien wil ik ook de buttons en joysticks vervangen, dus ik wacht nog even met bestellen.

Voorlopig heb ik ook NAOMI wat ik kan aansluiten :-) Maar de Dreamcast ga ik zeker doen. Wellicht ook nog Saturn en andere consoles.
ckong

Post by ckong » Wed Sep 03, 2008 11:54

Hier vind je een duidelijke instructie hoe je een sync circuit maakt voor console naar jamma projecten. De site is in het Frans, maar d eplaatjes zeggen genoeg

http://www.arcade-system.com/articles_html/lm1881n.htm
almighty

Post by almighty » Sun Sep 07, 2008 12:09

Op een of andere manier werkt m'n dcjamma niet lekker op de astro want het ledje in de psu knipperd constant en soms valt het geluid weg.
Ook heb ik dit probleem met de 1066 in 1 pcb.Killer Instinct werkt wel prima dus vraag me nu echt af waar het aan kan liggen.
Op de OK Baby geen problemen en kom maar niet achter het probleem.
ckong

Post by ckong » Sun Sep 07, 2008 23:08

Ik zag op een ander forum je vraag waar je een betere voeding kunt vinden. Op Yahoo auction japan wordt er 1 aangeboden.

http://page5.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/e80073530

De veiling loopt nu nog ruim 3,5 dag
almighty

Post by almighty » Mon Sep 08, 2008 16:38

probleem is verholpen.
Heb aan de 'parts side' van de jamma stekker de coin counter doorgeknipt en deze verbonden aan de solder side naar de 'coin counter 2'.
Wel vreemd want nu werkt het prima.Had namelijk gekeken naar de jamma stekker van de ok baby en daar was het anders.
Image
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Mon Sep 08, 2008 17:45

Wow, wat een goede camera dat die zulke closeups kan vastleggen.
Jamma wiring zou universeel moeten zijn, maar toch altijd weer anders in elke cab. De ene pcb werkt hierin wel, maar in een andere niet, sommige werken in allebij. gekke jamma stuff ook :roll:
Gefixt! Je bent goed bezig!
almighty

Post by almighty » Mon Sep 08, 2008 19:06

d wrote:Wow, wat een goede camera dat die zulke closeups kan vastleggen.
Jamma wiring zou universeel moeten zijn, maar toch altijd weer anders in elke cab. De ene pcb werkt hierin wel, maar in een andere niet, sommige werken in allebij. gekke jamma stuff ook :roll:
Gefixt! Je bent goed bezig!


canon 8)

tja dat jamma blijft vreemd.Neem aan dat dit geen schade geeft aan de psu?
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Post by d » Tue Sep 09, 2008 08:06

Ik heb echt geen flauw idee. Je zou bijna zeggen dat het geen kwaad kan, maar ik weet niet precies hoe je het hebt aangesloten en zelfs al zou ik dat weten zou ik waarschijnlijk nog je vraag niet kunnen beantwoorden.
Ik hoor wel eens van dingen die doorbranden, maar dat gebeurt dan meteen wham bam. Maar ik hoor nooit van dingen die verkeerd zijjn aangesloten die op de lange termijn problemen veroorzaken.
Zal wel los lopen denk ik. (hopelijk)
BDT

Post by BDT » Wed Sep 10, 2008 23:51

Ik ga kijken of ik dan toch mijn astro eens kan gaan benutten...

(NAOMI en MULTI PCB werken niet... :cry: )

Ik heb hetvolgende in mijn mandje bij starcab.net:

2x28 Pins Male Connector (Jamma)

Available for shipping
2.39EUR incl. VAT

Audio Amplifier - Mono 6W Audio Amplifier - Mono 6W

Available for shipping
3.95EUR incl. VAT

LM1881N LM1881N

Available for shipping
4.75EUR incl. VAT


De andere electronica moet ik ergens anders kopen? Waar vind ik een winkel die van die printplaten en andere kleine elektronica onderdelen verkoopt?

Verder een vraag aan Pooyan: die scart kabeltjes moeten aan het jamma board gesoldeerd worden, maar als ik later ook een saturn wil maken, moet ik gewoon een hele extra set maken, met nieuwe jamma connector?

Hopen dat dit wel allemaal gaat werken :-)
ckong

Post by ckong » Thu Sep 11, 2008 00:56

Je hebt maar 1x28 pins male connector nodig. Of je moet niet zeker zijn van je soldeerwerk, dan is het altijd handig om een tweede te hebben als je er 1 verkloot.

Je hebt ook maar 1 x LM1881N nodig.

als je de mono versterker gebruikt, kun je het geluid dus naar je cab speakers sturen. Het werkt wel, maar zoals eerder gezegd krijg je dan niet het mooiste geluid. Ik ben zelf ook nog van plan om hier een betere oplossing voor te vinden, maar dat wil nog niet zo lukken (klinkt misschien stom, maar ik weet niet hoe ik de scart audio out aan een paar actieve PC speakers moet knopen. Het enige wat ik krijg is een diepe bron, en daar tussen door heel vaag geluid als ik de volumeknop van het speakersetje helemaal open draai. Iemand een tip?).

Elk beetje stad heeft wel een electronica onderdelen shop. in Den Haag zit bijvoorbeeeld Stuut & Bruin.

BDT wrote:Verder een vraag aan Pooyan: die scart kabeltjes moeten aan het jamma board gesoldeerd worden, maar als ik later ook een saturn wil maken, moet ik gewoon een hele extra set maken, met nieuwe jamma connector?

Hopen dat dit wel allemaal gaat werken :-)


Nee, je hoeft geen nieuwe set te maken. Je hebt twee mogelijkheden:

1. je soldeert stekkerverbinding tussen de jamma connector, het LM1881N circuit en het monoversterkertje, waar je meerder scartkabels op aan kunt sluiten. Dit doe je overigens ook voor je gamecontroller. Ik heb zelf Molex stekkers gebruikt (gekocht bij Starcab), maar daar heb ik spijt van. Als je ze teveel in elkaar drukt krijg je ze bijna niet meer van elkaar. Echt kl... Je kunt beter andere stekkerverbindingen nemen (hebben ze bij electronica shops).

2. Je koopt een Scart verlengsnoer die je aan je Jamma male connector soldeert (en gebruikt voor je audio versterkertje en je LM1881N circuit. Vervolgens kun je gewoon je originele console scart kabels op dit verlengsnoer aansluiten. Dat is denk ik voor de Saturn en de Dreamcast de makkelijkste weg. Ik weet niet of dit voor de PSX ook werkt, want ik moest in die RGB verbinding een paar extra condensatoren solderen (die ik uit de scartkabel van een SNES/Gamecube heb gehaald).

Denk er wel aan dat je RGB Scartkabels gebruikt. Als de scart volledig bezet is heb je zeker RGB scart, anders moet je kijken of pin 7 (blauw), 11 (groen) en 15 (rood) in ieder geval bezet zijn.

Nog 1 tip (not on the subject): als je je PAL SNES via een SNES/Gamecube RGB scartkabel wil aansluiten op een beeldbuis TV, haal dan de condensatoren uit de scart kabel. Daar knapt de helderheid van het beeld erg van op.

Good luck en welterusten.
BDT

Post by BDT » Thu Sep 11, 2008 07:49

Thx, goeie info, ik zal zeker voor zo'n scart verlengstuk kijken! Scheelt weer in kabels hacken. Ik ben bovendien niet van plan om iets anders dan DC of SAT aan te sluiten.

Hoe dan ook: kun je eens een fototje maken van jouw DC2Jamma? Heb em namelijk niet in mijn geheugen gegriefd toen je hem liet zijn bij Ronnie.

Voor de electronica zal ik eens rondvragen, den haag is ook weer een uitstapje terwijl ik vlak bij rotterdam woon :-)
ckong

Post by ckong » Thu Sep 11, 2008 20:06

BDT wrote:Voor de electronica zal ik eens rondvragen, den haag is ook weer een uitstapje terwijl ik vlak bij rotterdam woon :-)


Ik denk dat rotterdam ook groot genoeg is voor een electronica onderdelen shop :wink:

Bij deze een foto van mijn console2jamma connector. Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar het werkt wel. (functie boven uiterlijk)

Image

Korte uitleg (voor zover al niet bijgeschreven):
- de video ground moet naar pin 14, NIET naar pin 1,2,27 of 28. Maar je moet wel een doorlus maken van pin 14 naar één van de ground pins, maakt niet uit welke.
- de connectoren op het mono versterkertje spreken voor zich. Ik heb aan de inkomende zijde audio left van de scart genomen, op de uitgaande zijde (gemerkt SP) heb ik de + van beide cab speakers gezet (de min loopt al van de speaker naar de jamma stekker). Zo heb ik mono geluid uit beide speakers.
Ik heb een aantal 'tussenconnectoren' gebruikt, A t/m E op de foto. Dit is niet echt nodig, maar zo kan ik, als het eventueel een keer moet, bepaalde componenten loskoppelen zonder dat ik het één en ander moet desolderen.
- het losse groene draadje dat je bij het grote blok ziet is een extra button voor een PSX controller (heb ik op pin 16 aangesloten).
- button 4 zit op pin 25 parts side, button 5 op pin 26 parts side en button 6 op pin 26 solder side. Maar als je een 2-player interface wil maken, kun je button 6 beter op pin 11 parts side zetten (als die bij jou nog vrij is). Want dan heb je voor de 2-player buttons alle aansluitingen op de solder side.
- ik heb het plankje in een T-vorm gemaakt zodat je de jamma connector stevig, maar toch met beleid met de jamma stekker kan vastmaken c.q. losmaken. Dit kan nog wel eens stroef gaan.

Nog een opmerking over het geluid: zoals ik eerder heb geschreven, is mijn geluid oplossing niet de mooiste, want mono geluid over cab speakers. Beter is stereo geluid over een fatsoenlijke speakerset, maar dat is me nog niet gelukt.
Een andere merkwaardigheid m.b.t. het geluid is het volgende: ik heb een oude standup kast heb met een 'normale' cabinet voeding (dus zonder audio versterker of zo). als ik mijn console2jamma in die kast gebruik, heb ik inderdaad gewoon mono geluid uit de cab speakers. Echter, als ik het spulletje in mijn Astro zet, hoor ik geen geluid, TENZIJ ik de volume knop van zowel het mono versterkertje, als ook die op de nvs-4000-01 bijna volledig open draai. Maar dan is het geluid nog steeds zacht en erg vervormd. Dit probleem heb ik nog niet opgelost.

Succes :P
BDT

Post by BDT » Thu Sep 11, 2008 20:41

Thx, dat is duidelijk. Ga ik even op studeren :-)

Wat ik even niet snap: waar sluit je de Scart en controllers op aan?
ckong

Post by ckong » Thu Sep 11, 2008 21:20

BDT wrote:Thx, dat is duidelijk. Ga ik even op studeren :-)

Wat ik even niet snap: waar sluit je de Scart en controllers op aan?


:!: Op de connectoren die je op de foto ziet. Je moet wel de scart kabel en de controller modden, hacken, of hoe jet ook wilt noemen. Voor de controller hack kun je meer info op vorige pagina's van deze thread vinden, en voor de scart hack vind je veel info op het wereld wijde web.

Hier een fotootje hoe ik het gedaan heb.

Image
BDT

Post by BDT » Thu Sep 11, 2008 22:12

Ok, alweer een stuk duidelijker. Jij gaat puur voor een 1P setup. Die connectoren moet ik ook bij starcab bestellen?

Dat geluid is dus ook nog niet super? Ik zag trouwens dat bij Starcab de jamma fingerboards niet zo duidelijk zijn als de jouwe. Waar kan ik die dan het beste kopen?

Hoeveel geld was je ongeveer kwijt voor alle onderdelen? (ex DC controller of kabels dus)
ckong

Post by ckong » Thu Sep 11, 2008 23:32

BDT wrote:Ok, alweer een stuk duidelijker. Jij gaat puur voor een 1P setup. Die connectoren moet ik ook bij starcab bestellen?

Kan, zijn Molex stekkers. Niet aan te raden, vind ik. Koop gewoon wat je goed lijkt, zoalng je maar mannetjes en vrouwtjes koopt :wink:

Dat geluid is dus ook nog niet super? Ik zag trouwens dat bij Starcab de jamma fingerboards niet zo duidelijk zijn als de jouwe. Waar kan ik die dan het beste kopen?

Search the web, bijvoorbeeld jammaboards.com

Hoeveel geld was je ongeveer kwijt voor alle onderdelen? (ex DC controller of kabels dus)

Ongeveer Eur 25. voor de stekkers (en pinnen die bij Molex stekkers los bijgekocht moeten worden) ben je het meeste kwijt.


Nou, ik geloof dat je nu wel ongeveer alle info hebt. Zo niet, het moet ook nog een beetje een uitdaging blijven, toch? En op het www kun je werkelijk nog veel meer info vinden dan dat ik je kan vertellen.
almighty

Post by almighty » Thu Sep 11, 2008 23:40

Daarom heb ik hem dus bijna kant en klaar gekocht :lol: en alleen de dc control hack gedaan.
Een uitdaging is het zeker en petje af hoor 8)
Post Reply