Ik had een tijdje terug zo'n cheap ass Arcade Stick gekocht voor iets van 25-30 euro om te proberen.
Want mijn PC herkende mijn MadCatz TE stick niet meer

Zo'n goedkope doet zijn ding, maar je voelt wel aan dat het goedkoop is, heel licht, knoppen en stick klikken niet zo lekker.
En een tijd terug deden de twee linker knoppen opeens niet meer of Windows sloeg beide knoppen aan als je er maar eentje indrukte.
Toen dacht ik, laat ik eens alle knoppen vervangen voor kwalitatieve Sanwa knoppen en een Sanwa JLF joystick.
Ik heb toen Chris geraadpleegd en hij heeft mij een pakketje met knoppen, joystick en draden opgestuurd

Zo ziet ie er standaard uit:

Open gemaakt en het blijkt dat de knoppen geen eigen switch hebben, maar met carbon rubber op een printplaat drukt.
Dat verklaart het goedkope gevoel van de knoppen

Die grote printplaat voor de knoppen zijn verbonden aan de controller PCB, deze ga ik hergebruiken, zodat Windows de stick nog ziet

Nu best wat gedaan, helaas vergeten foto's te maken.
Wat ik heb gedaan:
- De Sanwa knoppen zijn 30mm, iets groter dan de standaard knoppen, moest daarom met een dremel alle 10 gaten wat groter slijpen.
- De 12 draadjes gedesoldeerd van de controller PCB en 12 nieuwe draadjes aan gesoldeerd die naar de knoppen gaan.
- Omdat ik mijn krimptang op de zaak heb gelaten, kon ik de kabelschoentjes niet aan de andere zijde van de draadjes krimpen, heb toen maar alle draadjes gewoon gesoldeerd aan de knoppen.
- Bij de behuizing nog wat plastic weggedremeld, zodat de Sanwa joystick past en twee gaatjes geboord om het vast te kunnen schroeven.
- Op de bodemplaat nog een oude waterblok van EK (een FC480 ofzo) vastgeschroefd, zodat de stick zwaarder aanvoelt en steviger staat

- Het ziet er dan zo uit van de binnenkant:

Het resultaat:

Ohja en nog Lian Li SD-02A voetjes eronder gezet

Aangesloten op de PC en alles werkt naar behoren en het speelt zo een stuk fijner

Toen had ik de smaak te pakken, en heb gelijk maar mijn MadCatz TE stick aangepakt.
Mijn MadCatz Tournament Edition Arcade Stick voor de Playstation 3 uit 2008, werkt helaas niet met nieuwere PC's.
Het was best een dure stick en zonde om het stof te laten happen.
Dus een Aki PS360+ PCB gehaald

Ik ga dan de knoppen en stick daarop aansluiten en hopelijk werkt het dan weer met mijn PC!

Bij de PS3 versie zit de originele PCB onder de turbo en home button:

Eenmaal los, een foto gemaakt van de stekker van de joystick.
Je ziet op de PCB de letters D U L R GND, dit is voor naar beneden, boven, links, rechts en aarde.
De volgorde van de draadjes op de stekker straks overnemen naar de PS360+ PCB.

Hetzelfde geldt voor de kabels voor de knoppen, deze losknippen en in de PS360+ PCB steken.
Hier nog aan de standaard PCB:

Kabels geknipt (de 5 draadjes van de USB kabel heb ik hier trouwens al gedesoldeerd, rechts van de witte stekker linksboven)

En drie draadjes gesoldeerd, een voor de GND (links), een voor de VCC (midden) en een voor de Home knop (rechts).
De andere uiteindes van de draden gaan in de PCB360+.

De USB kabel gesoldeerd aan de PS360+ PCB, kwam er aan de bovenkant niet goed bij.
Heb de draadjes doorgestoken en aan de onderkant gesoldeerd:

De ribboncable van de knoppen gesplitst en gestript:

En aangesloten op de PCB360+:

Hetzelfde gedaan voor de joystick:

En dan ook de draadjes voor de homeknop aangesloten:

De PS360+ een plekje geven en vastschroeven:

De boel weer dichtdraaien en dan checken of alles werkt

En yes, Windows ziet het als XBOX 360 controller (of als PS3/4 controller, kwestie van een knop indrukken voordat je de USB kabel aansluit).

Oléééé